Buiten spelen met Loeloe en Pompom

Woensdag 18 april is het weer zover: de 11de editie van de Buitenspeeldag! Daarom geeft Zwijsen je een lesidee uit het totaalaanbod Dag Pompom! cadeau. Deze buitenles bestaat uit drie spellen die je samen met je kleuters op de speelplaats kunt spelen.

Woensdag 18 april is het weer zover: de 11de editie van de Buitenspeeldag! Daarom geeft Zwijsen je een lesidee uit het totaalaanbod Dag Pompom! cadeau. Deze buitenles bestaat uit drie spellen die je samen met je kleuters op de speelplaats kunt spelen.

Werk je in je klas met Dag Loeloe! of Dag Pompom!?
Dan hebben klaspoppen Loeloe en Pompom geen introductie meer nodig. Ben je niet bekend met dit totaalaanbod voor de 2de en 3de kleuterklas, dan kun je Loeloe en Pompom in deze les vervangen door een ander bekend character.

 

Introductie

Pompom: 'Loeloe is gek op bloemen. Kijk maar, op de speelplaats staan haar lievelingsbloemen: de narcis, de hyacint, de paardenbloem en het vergeet-me-nietje. Je kunt ook heel leuke spelletjes met bloemen spelen. Deze spelletjes heb ik van Loeloe geleerd. We beginnen met bloementikkertje.'

 

Spel 1: Bloementikkertje

Wat heb je nodig?

  • 2 nepbloemen met lange steel


Uitleg:

Geef twee tikkers een nepbloem. De tikkers proberen de andere kinderen te tikken met de nepbloem in hun hand. Wie getikt wordt, verandert in een narcis, hyacint, paardenbloem of vergeet-me-nietje. De ‘bloem’ blijft stokstijf stilstaan, met de handen tegen elkaar in de lucht. Als een ander kind de bloem ‘plukt’ door hem te omarmen, mag het kind weer meedoen.

Na afloop kun je de volgende vragen stellen:

  • Wat voor bloem ben jij?
  • Heb jij ‘bloemen’ geplukt? Wat vonden die daarvan? Waren ze er blij mee?
  • Vind je dit een leuk spel?
  • Denk je dat Loeloe het leuk zou vinden? Waarom wel/niet?


Als het een warme en zonnige lentedag is, kun je de nepbloemen vervangen door een plantenspuit. De tikkers proberen de andere kinderen te tikken door ze met het water uit de plantenspuit te raken. Wie nat wordt, verandert in een narcis, hyacint, paardenbloem of vergeet-me-nietje. Het kind blijft stokstijf stilstaan met zijn handen tegen elkaar in de lucht. Als een ander kind de bloem plukt door hem te omarmen, mag het kind weer meedoen.

 

Bloementikkertje

 

Kern

Pompom: 'Dat ging goed! Ik vind het een leuk spel. Loeloe heeft nog meer spelletjes met bloemen bedacht. Zullen we die ook spelen?'

Leg de spellen uit. In deze lesfase verdeel je de kinderen over de drie spellen. Zij voeren de opdracht met hun groepje uit. Geef na een tijdje een wisselsignaal. De groepjes schuiven door naar het volgende spel.

 

Spel 1: Bloementikkertje

Speel het spel zoals we dat net ook gedaan hebben. Nu met een kleinere groep en één tikker.

 

Spel 2: Hinkelen op bloemen

Wat heb je nodig?


Teken met krijt hinkelbloemen op de speelplaats zoals aangegeven op het kopieerblad.

Uitleg:

Je ziet hier twee hinkelbloemen (de narcis en de paardenbloem) en twee tuinpaadjes in de vorm van een bloem (de hyacint en het vergeet-me-nietje). Hinkel op de hinkelbloem en loop voetje voor voetje over het golfpaadje naar de volgende hinkelbloem. Als je rond bent, begin je weer vooraan. Als hinkelen te moeilijk is, springen de kinderen met twee voeten dicht bij elkaar van vak naar vak.

Optioneel: Leg bij elke hinkelbloem een steentje neer. Voordat de kinderen aan de hinkelbloem beginnen, gooien ze het steentje op een van de blaadjes. Bij het hinkelen slaan ze het blad met het steentje over.

 

Hinkelen op bloemen

 

Spel 3: Zandbaktuin

Wat heb je nodig?

  • blaadjes, bloemen, boomschors, emmers, grind, harkjes, 3-4 planken, stuk plastic, schepjes, takjes


Uitleg:

Maak in de zandbak een mooie tuin. Maak bloemenperken met takjes, blaadjes, grind en bloemen. Hark het perkje mooi aan. Maak ook een grote vijver met een stuk plastic. Vul de vijver met emmers water. Leg met een plank een brug over de vijver en maak met boomschors een tuinpad. Optioneel: De kinderen maken een plan voordat ze beginnen in de zandbaktuin.

 

Zandbaktuin

 

 

Afsluiting

Zeg: ‘Pompom, wat een leuke spelletjes heeft Loeloe bedacht met al die bloemen. Welk spelletje vind jij het leukst?’
Pompom: 'Ik vind het hinkelen op de bloemen het allerleukst.'

Stel voor om dit hinkelspel nog een keer met z’n allen te spelen. De kinderen maken een lange rij voor de eerste hinkelbaan. Om de beurt hinkelen ze op de baan en lopen ze via de golf naar de volgende hinkelbaan. Als ze daarmee klaar zijn, lopen ze naar de deur. Een kind mag starten met hinkelen als het kind voor hem bij de ‘5’ is. Na afloop kun je de volgende vragen stellen:

  • Wat wil je nog meer maken in onze zandbaktuin?
  • Welk spel vind jij het leukst?

 

Meer weten?

Deze les komt uit Dag Pompom! (anker Lente), het totaalaanbod voor de 3de kleuterklas. Met de kleutermethoden Dag Loeloe! en Dag Pompom! gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten.

 

Bekijk de webinar van Dag Loeloe! & Dag Pompom!

Onze Zwijsen adviseur laat je tijdens een online presentatie kennismaken met Dag Loeloe! & Dag Pompom!

Webinar

Alle activiteiten uit het Dag Loeloe & Dag Pompom! zijn afgestemd op de natuurlijke manier van ontwikkelenvan je kleuters en bieden hen uitdaging op hun eigen niveau.

Bekijk de webinar

 

 

 

 

Categorieën: Dag Loeloe, Dag Pompom, Kleuteronderwijs