De breukendoos, hét hulpmiddel vanaf het vierde leerjaar.

016-zoWISo-breukendoos-en-inhoud

Uitgeverij Zwijsen heeft de breukendoos ontwikkeld om kinderen meer inzicht te geven in breuken. Ontdek hieronder wat de voordelen van de breukendoos zijn en hoe je dit hulpmiddel kan toepassen in de klas.


Breuken

Breuken aanleren is meer dan een pizza in gelijke stukken verdelen of een cake eerlijk verdelen. Breuken leer je aan door nadruk te leggen op de inzichtelijke geleidelijke aanbreng en in betekenisvolle situaties. Je werkt met concrete en schematische voorstellingen zodat de leerlingen kunnen handelen. Daarbij gebruik je de correcte verwoording (Wiskunde = Wijs!, 2019).

Het is belangrijk dat je verschillende modellen gebruikt tijdens de les, zowel concreet als schematisch. Breuken kan je namelijk op verschillende manieren voorstellen: cirkelmodel, rechthoekmodel, strookmodel en de getallenlijn.

002-zoWISo-breukendoos-inhoud-voorbeeld-2Voordelen van een breukenmuur

Uitgeverij Zwijsen heeft de breukendoos ontwikkeld om kinderen meer inzicht te geven in breuken. De achtergrond van de breukendoos bevat een breukenmuur. De magnetische stroken in de breukendoos geven de leerlingen een goede schematische ondersteuning bij het vergelijken van de delen t.o.v. het geheel. De breukenmuur is ook een sterk schematisch ondersteund model om de gelijkwaardigheid van breuken vast te stellen alsook om breuken te vergelijken met procenten en kommagetallen.

Bewerkingen met breuken

De breukendoos kan je ook inzetten bij het visueel voorstellen van bewerkingen met breuken. Door gebruik te maken van de breukendoos kan je snel zien of je daarna de breuk nog verder kan vereenvoudigen. Leg je lat rechts van de strook van het laatste deeltje en kijk omhoog. Past je lat netjes naast een andere combinatie van delen, dan kun je vereenvoudigen (Wiskunde = Wijs!, 2019).

Belang van handelingsmateriaal

Doordat de leerlingen zelf breuken in de breukendoos leggen, krijgen ze snel inzicht in welke breuken gelijkwaardig zijn. De leerlingen onthouden immers beter wat ze zelf doen, dan wat ze alleen maar gedemonstreerd krijgen.

Ideaal met magnetische stroken

Leerlingen gaan vaak nogal onbezonnen aan de slag met klasmateriaal. Zo speel je al snel de inhoud kwijt van verschillende doosjes met materiaal. Doordat de verschillende soorten stroken van de breukendoos magnetisch zijn, blijven deze goed ‘kleven’. Ook zijn alle materialen verdeeld over handige opbergvakken. Dit maakt van de breukendoos een handig hulpmiddel dat je jaren kan blijven gebruiken.

voor leerjaar 4, 5 & 6

De breukendoos kun je gebruiken in:

  • Het vierde leerjaar (één breukendoos per leerling),
  • het vijfde leerjaar (één breukendoos per twee leerlingen),
  • en eventueel in het zesde leerjaar (enkele breukendozen per klas).


De breukendoos is speciaal ontwikkeld bij zoWISo, een vernieuwende en functionele rekenmethode van Uitgeverij Zwijsen. Daarnaast is deze perfect te gebruiken bij elke gangbare rekenmethode. De klassikale breukendoos vind je ook terug in de Leerkrachtassistent van zoWISo.

 

Ontdek en bestel hier alle hulpmiddelen voor in je rekenles en dit voor elk leerjaar.

Getallendoosjes  •  Breukendoos

 

In dit artikel citeren we regelmatig uit het boek Bronselaer, M., De Gendt, J., De Maesschalck, K., Smits, F., Van den Bulcke, S., Verstocken, T. & Vranckx, S. (2019). Wiskunde = Wijs! Inhoud & didactiek voor de lagere school. Borgerhoff & Lamberigts.

 

 

 

 

 

 

Categorieën: zoWISo, Lager onderwijs, Wiskunde