Het actief betrekken van Jules de klaspop

Jules speelt de centrale rol in de totaalaanpak Dag Jules!. Hij is het hoofdpersonage in de voorleesverhalen en in de uitgeschreven activiteiten is hij een vriendje, bondgenoot en vertrouwenspersoon van de kleuters.

Het inzetten van een klaspop zorgt voor veel voordelen. In de 1ste kleuterklas is Jules de hartendief. Juf Freya Poppe staat voor de eerste kleuterklas in De Octopus in Roeselare en zij licht graag toe hoe ze Jules actief betrekt in de klas.

‘Als de kleuters ‘s morgens tijdens de zachte landing binnen komen in klas, ligt er nog eentje zalig luid te snurken in zijn bed: onze Jules! We maken hem heel voorzichtig wakker en kijken ondertussen door de ramen naar buiten. Welke kleren moeten we vandaag uit zijn kleerkast halen? Zijn dikke oranje trui? Zijn zwembroek? Zijn dikke wollen muts? Op die manier leren de kleuters hun gedrag en kledij aanpassen aan de verschillende weersomstandigheden.‘

Het kaartenpakket Het weer met Jules is daarbij een handig hulpmiddel. Deze doos bevat allerlei kaartjes om het weertype van die dag weer te geven: zon, regen, wolken … Ook kan je Jules en Marie op de kaarten voor die dag de juiste kleding laten dragen.

weerkalender

Hierna kijkt juf Freya of alle vriendjes in de klas zijn. ‘We gebruiken daarbij onze aanwezigheidskalender. Jules is een vriendje van de klas en heeft dus ook een eigen symbooltje (de krokodil). Om af te sluiten houden we een gesprekje met Jules en daaruit volgt een activiteit rond taal, wiskunde, muziek of wereldoriëntatie.’

Jaarverloop

Doorheen het jaar betrekt juf Freya Jules en zijn familieleden op verschillende manieren en in verschillende activiteiten.

SEPTEMBER

In de eerste kleuterklas werken ze de eerste weken van het schooljaar rond het gezin van Jules. Ze bespreken grondig de mama, de papa, zus Marie en, niet te vergeten, de 2 huisdieren van Jules (Theo de hond en Elvis de vis). Aan het einde van het thema organiseren ze een heuse zoektocht op de speelplaats. Waar zit Elvis verstopt? Kan iemand Marie vinden?

 

OKTOBER

Elke woensdag speelt juf Freya Tik Tak. Daarin speelt Jules een grote rol! Hij wandelt tussen de paddenstoelen en er dwarrelen blaadjes op zijn hoofd naar beneden. Hij piept ook door de gaatjes van de bomen. Verder schilderen ze Jules op plexiglas, gebruiken ze de interactieve vertelplaten, de reuzenprentenboeken …

NOVEMBER

Juf Freya vertelt trots: ‘Een handige collega gaf Jules een echt pietenpakje en een sinterklaaspak. Wat zag hij er prachtig uit! Zelfs de goedheilige man was erg onder de indruk. Ondertussen is Jules zijn kleerkast aan het groeien: Jules heeft een eigen fluohesje, een dikke wollen muts, wantjes, een kerstpakje … Hij heeft al een uitgebreide garderobe!’

Jules-in-pietenpak

DECEMBER

Jules zit ’s morgens in het midden van onze praatkring. Juf Freya heeft iets verstopt in een grote doos en legt de kerstactiviteit uit: ‘Jules is nieuwsgierig, net als de kleuters! We piepen samen wat er in de doos zit: EEN KERSTBOOM !! Jules is enthousiast en wil de kerstboom versieren! Maar helaas … BOEM PATAT! Jules is wat onhandig en laat de doos met kerstballen en slingers vallen! De kleuters helpen Jules en sorteren samen alle kerstballen en slingers. We letten daarbij op de kleur en grootte. ‘

doeplaat-kerst-jules


JANUARI

‘Oh neen, Jules ligt in bed en heeft koorts! We bellen naar de dokter en die komt meteen naar onze klas. We kijken en verwoorden wat er allemaal in de dokterstas te vinden is: een stethoscoop, een thermometer, een spuit, een verband, een pleister … De dokter onderzoekt Jules en wat blijkt … Jules heeft een oorontsteking! Een siroopje en veel rusten moeten Jules er bovenop helpen.’, licht juf Freya de activiteit van januari toe.

jules-is-ziek

 

Didactische keuzes

Juf Freya en haar collega verdelen de 35 thema’s van Jules over de instapklas en de 1ste kleuterklas, waarbinnen ze differentiëren. 17 gezamenlijke thema’s die ze zowel in de instapklas als in de 1ste kleuterklas uitwerken en waarbij ze elk hun focus anders leggen. 5 thema’s van Jules die enkel worden uitgewerkt in de instapklas (en dus niet in de 1ste kleuterklas) en 13 thema’s die enkel worden uitgewerkt in de 1ste kleuterklas.

Juf Freya sluit graag af met volgende woorden:
Voor mij is Jules meer dan een klaspop, Jules speelt een belangrijke rol in de kleuterklas, hij DOET iets, hij komt tot leven, hij vindt aansluiting bij de belevingswereld van de kleuters en belangrijk … hij is een kind onder de kinderen.

 

 

 

 

 

Categorieën: Dag Jules, Kleuteronderwijs