Hoe bereid je je leerlingen voor op een Covid-test of een quarantaine?

We kregen van leerkrachten de vraag voor extra materiaal of tips om kinderen voor te bereiden op een eventuele Covid-test of quarantaine. Kinderpsychologe Klaar Hammenacker beantwoordt vanuit haar expertise op onze vragen.

Hoe bereid ik de kinderen uit mijn klas voor op een Covid-test?

‘Een stokje in je neus krijgen’ klinkt een beetje eng. Hoe licht je dit best toe aan kinderen? Kinderpsychologe Klaar Hammenacker pleit voor een duidelijke uitleg. ‘Het is iets onprettigs, het kan kriebelen, maar het duurt niet lang’, stelt zij als samenvatting voor. ‘Eventueel kan je het vergelijken met kleine ingrepen die de kinderen al ondergaan hebben: ‘Weet je nog, toen je bij de tandarts een spuitje kreeg? Of toen mama je nageltjes knipte? Dat was ook lastig, maar dat is meteen voorbij.’ Omdat een kind zich soms weinig kan voorstellen bij ‘meteen’ kan je het in seconden proberen gieten: ‘We gaan tot twintig tellen en dan is het over.’ Dat biedt houvast.’

Wat als er bepaalde kinderen bang zijn voor de test?

Klaar: ‘Geef alle informatie aan je leerlingen, die je zelf hebt als leerkracht. Waar gaat de test gebeuren? Wie gaat dat doen? Gaat juf/meester/familielid erbij zijn? Bespreek dat met de kinderen, tot je ziet dat ze gerustgesteld zijn.’

Probeer ook zelf het goede voorbeeld te geven, zegt Klaar. ‘Als jij zelf de test hebt ondergaan en dit als een drama voorstelt, heeft dat invloed op de perceptie.

Wat met mondmaskers in de lagere school?

In sommige scholen wordt het al aanbevolen en misschien dat dit nog meer de regel wordt. Klaar: ‘Kinderen in het vijfde en zesde leerjaar kunnen de verantwoordelijkheid van een mondmasker aan, het zijn geen kleuters meer. Toch is het ingrijpend, omdat hierdoor een eenvoudige, maar duidelijke scheidingslijn tussen lagere school en middelbaar wegvalt. Bovendien zit er niet altijd logica in de regels en net daar zijn kinderen van 10 en 11 jaar op gesteld. ‘Waarom mag je dicht bij mekaar zitten om te eten zònder mondmasker, maar moet je mét mondmasker ver van mekaar blijven in de klas?’ Probeer als leerkracht zoveel mogelijk de regels toch te verduidelijken en te beargumenteren.

Wat als je leerlingen terug in quarantaine moeten?

‘Persoonlijk maak ik me daar niet veel zorgen over, omdat het woord al vertrouwd klinkt. Kinderen zijn het al gewend om een week binnen te blijven, zeker als dat binnen de veiligheid van hun gezin kan. Lastiger wordt het, heb ik al gemerkt, wanneer bijvoorbeeld papa of mama afgezonderd wordt: apart slapen, eten in de logeerkamer, niet knuffelen ... ‘, aldus Klaar.

Klaar geeft een laatste tip: ‘Misschien kan je jouw klas ter voorbereiding van een eventuele quarantaine filmpjes laten bekijken over Covid-19 op kindermaat. Een aanrader vind ik het filmpje van Steven Gielis (www.zitdazo.be/post/kinderfilmpje-legt-coronavirus-uit) , maar ook op Youtube vind je veel materiaal.’

Ben je een kleuterleerkracht en zit plots een deel van je kinderen thuis in quarantaine? Check dan zeker dit artikel voor inspiratie en gratis thuisactiviteiten voor de kleuters: https://www.uitgeverijzwijsen.be/blog/inspiratie-en-gratis-activiteiten-voor-kleuters-thuis

 

HAMMENECKER_Kind_nodig_vp

Wil je meer lezen over de essentie van opvoeden?

Kinderpsychologe Klaar Hammenacker bracht onlangs het boek ‘Wat elk kind nodig heeft’ uit. Op basis van haar jarenlange ervaring als kinderpsychologe reikt ze 5 opvoedingsbasics aan die in elk levensfase van het kind een welkome basis zijn om op terug te vallen.

Ontdek het hier: https://www.mamagement.be/shop/

 

 

 

 

 

 

We haalden inspiratie voor dit blogbericht uit een artikel van Het Laatste Nieuws: Als Covid-19 in klasjes en hoofdjes kruipt: zo leg je aan jonge kinderen tests en quarantaine uit | Binnenland | hln.be

 

 

Categorieën: Veilig leren lezen, Dag Loeloe, Dag Jules, Dag Pompom, ik pen, zoWISo, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Studio taal, Studio spelling