Ga in je klas aan de slag met de magnetische letterdoos of met een leuke opdracht voor begrijpend lezen! In de serie Tips spelend leren voor kern start t/m kern afsluiting bij Veilig leren lezen kim-versie worden opdrachten beschreven die je kunt opnemen in het keuzewerk van je klas op het gebied van lezen, spellen en creatief schrijven. Als gebruiker kun je het volledige artikel per kern terugvinden in Digiregie.
Hieronder staan alvast twee tips beschreven bij kern 9 en 10, namelijk:
- Verhaaltjes maken op de magnetische letterdoos (kern 9)
- Opdracht begrijpend lezen met wereldspelmateriaal (kern 10)
Verhaaltjes maken met de magnetische letterdoos (kern 9)
In kern 9 is de opdracht met de magnetische letterdoos een open opdracht, passend bij het thema Hoe kan dat?. Wat zouden de leerlingen willen uitvinden? Ze laten hun fantasie de vrije loop en maken daarover een verhaal op de magnetische letterdoos. Kopieer het verhaal, zodat je leerlingen er nadien ook een leuke tekening bij kunnen maken.
Voorbereiding
- Maak een aantal kopieën van kopieerblad 1.
- Plak de kopieën eventueel op stevig papier, formaat: 24 x 9 cm.
- De kopie past in de linkerbovenhoek van het legbord van de magnetische letterdoos.
- Maak eventueel een foto van deze opdracht en hang die op het planbord.
Klassikale instructie
- Vraag de leerlingen wat een uitvinder is. Laat hen spontaan vertellen.
- Stel je voor dat je een uitvinder bent. Wat zou je dan graag willen uitvinden? Waarom?
- Laat de opdracht voor de magnetische letterdoos zien.
- Probeer zoveel mogelijk ideeën te ontlokken. Dat inspireert de leerlingen die met deze opdracht aan de slag gaan.
Opdracht begrijpend lezen met wereldspelmateriaal (kern 10)
Voor deze opdracht voor begrijpend lezen is een Playmobilset gebruikt met figuurtjes van een kinderboerderij. Pas de opdracht aan als je een kinderboerderij met andere figuurtjes hebt.
Voorbereiding
- Print de woordkaartjes en de doezinnen van kopieerblad 2 en 3 op wit papier. Knip alles uit.
- Print de achtergrondkaartjes van de woordkaartjes en de doezinnen van kopieerblad 4 en 5 twee keer op gekleurd papier. Knip de achtergrondkaartjes uit.
- Plak de woordkaartjes en de doezinnen op de achtergrondkaartjes. Lamineer de kaartjes eventueel, zodat je ze later opnieuw kunt gebruiken.
- Print de doekaart van kopieerblad 6.
- Maak van alle materialen een foto en bevestig die op het planbord.
Download kopieerblad 2 - Woordkaartjes
Download kopieerblad 3 - Doezinnen
Download kopieerblad 4 - Achtergrondkaartjes woordkaartjes
Download kopieerblad 5 - Achtergrondkaartjes doezinnen
Download kopieerblad 6 - Doekaart leesopdracht
Klassikale instructie:
- Leg tijdens de klassikale instructie de functie van de doekaart uit.
- Daag de kinderen uit om helemaal zelf uit te vinden wat de bedoeling is van de opdracht.
Benieuwd naar nog meer tips voor spelend leren bij kern 9 en kern 10?
Je kunt het volledige artikel ook vinden in Digiregie.
(voor Veilig leren lezen kim-gebruikers)