Turbo-booster voor het leren lezen

Het eerste leerjaar… eindelijk leren lezen! Joepie! En wat werd er hard gewerkt in die eerste maanden. Met veel enthousiasme leerden je leerlingen alle letters. Nu komt het erop aan die pasverworven leesvaardigheid verder te automatiseren. En dat kunnen ze met Leesturbo spelenderwijs.

Leesturbo? Wat is dat?

Uitgeverij Zwijsen ontwikkelde een educatieve game om het automatiseren van de leesvaardigheid van leerlingen te bevorderen. Deze gratis oefensoftware Leesturbo sluit perfect aan bij de Veilig leren lezen kim-versie en loopt van kern 6 tot en met kern afsluiting.

Postbode Tim vraagt hulp!

De post moet over de hele wereld bezorgd worden. En dat kan postbode Tim niet alleen. Om een brief te bezorgen, lezen de leerlingen een reeks woorden. Daarbij geven ze telkens aan of dit een bestaand woord of een fopwoord is. Leerlingen worden zo gedwongen om een woord nauwkeurig te lezen en om vervolgens ook bewust de keuze te maken of het een bestaand woord is of niet.

Leesturbo_afbeelding1_fop_bestaandwoordWAT

 

Voor een volgende reeks opdrachten wijzen ze het woord toe aan een betekeniscategorie. Dat betekent dat ze het woord echt goed gelezen moeten hebben.

Leesturbo_afbeelding2_betekeniscategorie_PEER

 

Voorbeelden van die categorieën zijn: mensen, dieren, voertuigen of sport en spel.

Leesturbo_afbeelding3_fopbetekeniscategorie_HAAR

 

De laatste opdrachtenreeks bestaat uit een combinatie van fopwoorden en categorieën.

Door woorden correct en snel te lezen, helpen de leerlingen postbode Tim. Hun vooruitgang wordt weergegeven door twee voertuigjes. Bij een juist antwoord gaat het eigen voertuigje vooruit met de actuele leessnelheid van de leerling.

Leesturbo_afbeelding4_schaduwvoertuigje

Een schaduwvoertuigje zit hen echter op de hielen. Dit voertuigje geeft de gemiddelde leessnelheid weer en haalt hen in bij een foutje. De race tegen dit schaduwvoertuigje daagt de leerlingen voortdurend uit om hun leessnelheid te verbeteren.

Voordelen

De game-elementen laten de leerlingen op een speelse manier oefenen in vlot en correct lezen. Zo komen ze tot een goede automatisering van de woordherkenning. Het overgaan naar een nieuwe level is een beloning, die motiveert om door te zetten. Met deze game kunnen de leerlingen zonder al te veel toezicht aan de slag.

Leesturbo_afbeelding5_Levels

Doordat ze telkens een koppeling moeten maken met de betekenis van een gelezen woord, komt er ook een diepe verwerking tot stand. Leerlingen moeten meer eigenschappen van een woord oproepen. Zo verankeren ze het woord sterker in het geheugen.

Verder ondersteunt de oefensoftware het ontwikkelen van tekstbegrip. Wanneer leerlingen minder tijd en energie hoeven te steken in het herkennen van woorden, kunnen ze immers meer aandacht besteden aan het begrijpen van wat ze lezen.

Voorsprong

Uit onderzoek blijkt dat oefenen met Leesturbo werkt. Op de Drie-Minuten-Toets gaan leerlingen, die oefenen met Leesturbo, meer vooruit dan kinderen die dat niet doen. Het valt op dat dit effect ook optreedt bij woorden, die niet geoefend zijn in game. Oefenen met Leesturbo is dus niet alleen een speels, maar ook een effectief middel om beginnende lezers te laten oefenen met automatische woordherkenning.

 

Leesturbo

Ook met Leesturbo aan de slag?

Wil je Leesturbo zelf uitproberen? Activeer jouw proeflicentie op de oefensoftware Veilig leren lezen kim-versie voor 3 maanden via https://licentieregie.uitgeverijzwijsen.be.

 

 

 

 

Categorieën: Veilig leren lezen, ik pen!, Lager onderwijs, Taal, Lezen, Eerste leerjaar