Veilig in het verkeer met Loeloe & Pompom

    VSV_LOGO-1

    De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) zocht naar een partner om kleuters kennis te laten maken met het thema dode hoek. ‘We dachten meteen aan Uitgeverij Zwijsen, omdat we bekend waren met het personage Jules’, licht Helen Craps toe, projectverantwoordelijke bij de VSV. ‘Na overleg hebben we toch gekozen om met de figuurtjes Loeloe en Pompom te werken, aangezien we ons richten op 4- en 5-jarigen.

    In samenspraak met Uitgeverij Zwijsen stellen we een kleuterpakket samen rond veiligheid in het verkeer, veel ruimer dan enkel ‘de dode hoek’ als onderwerp. De focus ligt op je gedrag als voetganger en als fietser in het verkeer.’

     

    Bam Bam Botsinkje

    Hiervoor werkt de VSV nauw samen met Ann Weyn, Fondsredacteur Kleuters bij Uitgeverij Zwijsen. Ann verduidelijkt graag de unieke pluspunten van Dag Loeloe! en Dag Pompom!: ‘Dag Loeloe! en Dag Pompom! zijn een totaalaanbod voor de 2de en de 3de kleuterklas. Door de klaspoppen Loeloe en Pompom komt het anker (thema) tot leven en voelen kleuters zich veilig om te gaan ontdekken en te onderzoeken. Alle ontwikkelingsdomeinen komen op een doelgerichte manier aan bod in een waaier van uitgewerkte activiteiten. Speciaal voor de VSV werken we een mini-anker uit: Bam Bam botsinkje.‘

     

    Van ontwerp tot verzenden

    Op dit moment wordt de inhoud van het pakket samengesteld en afgestemd. Daarbij houden we rekening met de expertise en de wensen van de VSV voor de uitwerking van het volledige pakket. Zwijsen stuurt de verschillende auteurs en illustratoren aan. Ook het drukwerk zal verzorgd worden door Zwijsen. De VSV heeft zelf een website Verkeer op School die al goed gekend is bij leerkrachten, dus zij zorgen zelf voor de handling en de verzending van de pakketten.

    verkeersborden-vsvenzwijsen

    De activiteiten bij Bam Bam Botsinkje

    Met het verhaal willen we graag een antwoord geven op de volgende vragen:

    • Hoe kan ik veilig oversteken?
    • Hoe maak ik me zichtbaar in het verkeer?
    • Wat is een veilige situatie (Top!) en wat is een onveilige situatie (Pas op!)?


    Dat doen we aan de hand van allerlei activiteiten zoals deze:

    • De kleuters vertellen aan elkaar hoe zij naar school komen en wat ze onderweg allemaal zien. De woordenschat over verschillende voertuigen en ‘te voet’, ‘met de fiets’, ‘de voetganger’ staat centraal.
    • Door het ankerverhaal ‘BAM BAM botsinkje’ te vertellen, kan de leerkracht allerlei verkeerssituaties aanhalen.
    • Na activiteiten in de klas trekken de kleuters er ook op uit en verkennen de schoolomgeving. Wat is ‘Top!’ en waar zeg je ‘Pas op!’?

     

     

    spread-10-vsvenzwijsen-1

     

     

     

     

    Nieuwsgierig naar meer? Neem contact op!

    Contacteer Stephanie Lodrioor

    Of vul onderstaand formulier in: