Veilig verder lezen met Studio taal

Het afgelopen jaar was een bijzonder schooljaar. Door het sluiten van de scholen heeft een groep kinderen het aanvankelijk leesproces niet volledig afgerond. Maar ook in de hogere leerjaren is het belangrijk om de technische leesvaardigheid verder te blijven ontwikkelen in nauwe samenhang met begrijpend lezen en leesplezier. Studio taal speelt daar volledig op in en zorgt dat elke leerling met plezier blijft lezen!

De bijzondere afsluiting van het schooljaar zorgt voor heel wat extra vragen. Hoe bouw je een rijk en veilig leesklimaat om het leesplezier te bevorderen? Hoe creëer je extra ‘leestijd’ binnen de methode voor leerlingen die dat nodig hebben? En hoe ga je in de klas om met grote verschillen in leesvaardigheid?

Sprietje dat is StudioVeilig leesklimaat & veel leesplezier

Studio taal bouwt verder op de didactiek van lezen die is opgestart in Veilig leren lezen kim-versie. Ook zonder de basis van Veilig leren lezen kun je met Studio taal aan de slag. Als leesspecialist weet Uitgeverij Zwijsen als geen ander hoe je je leerlingen het best ondersteunt in het lezen.

Tijdens de lessen technisch en vloeiend lezen van Studio taal is er aandacht voor alle aspecten van lezen: correct en vlot lezen, vloeiend lezen, leesbegrip én leesplezier. De rijke context van de teksten en de aantrekkelijke materialen, zoals de Vloeiend & vlot-boekjes en bijbehorende software, brengen jouw lessen tot leven.

Extra leestijd

Voor technisch en vloeiend lezen voorziet Studio taal telkens een basisles en een vervolgles per lesweek. Aan het einde van de vervolgles kun je gemakkelijk extra leestijd voorzien voor de leerlingen die daar behoefte aan hebben. Als leerkracht krijg je talloze tips voor leesbevordering: een vragenspel, een brievenbus met leestips, invullen van een leeslogboek ... Leerlingen worden voortdurend gestimuleerd om veel en graag te lezen. Tijdens de vierde lesweek biedt de extra leestijd dan weer ondersteuning voor herhaling en remediëring: voor correct/vlot lezen én voor vloeiend lezen.

Verschillen in leesvaardigheid

Nu leerlingen enkele lesweken hebben moeten missen, zit wellicht niet elke leerling op hetzelfde niveau. Met de ingebouwde differentiatie in Studio taal leert elke leerling op zijn eigen niveau. De methode bestaat uit drie niveaus: intensief (aanpak 1), basis (aanpak 2) en verdiepend (aanpak 3).

3-niveaus-Studio-taal

 

Wel werken de leerlingen allemaal aan hetzelfde doel: zo blijven ze betrokken bij elkaars activiteiten en stimuleren ze elkaars taalontwikkeling.

Breed evalueren

We vinden het belangrijk dat er in de methode ruimte is voor voldoende evaluatie. De software van Studio taal helpt je bij het observeren van je leerlingen: het geeft je een duidelijk overzicht van de resultaten en voortgang van je leerlingen. In het Dashboard zie je in één oogopslag de status van de doelen van je klas of zelfs per leerling. Voor de leerlingen die het nodig hebben is er in elk blok ook ruimte om te herhalen.

De start van dit schooljaar zal mogelijk wat complexer zijn dan andere jaren, maar we hebben het volste vertrouwen in jullie, leerkrachten!

 

Nieuwsgierig naar Studio taal?

Ontdek meer over onze nieuwe taalmethode op onze website
of vraag vrijblijvend een presentatie aan van een van onze adviseurs.

 

 

Categorieën: Veilig leren lezen, Lager onderwijs, Studio taal & spelling, taal, lezen