Juf, welk woord is dit? Kun je me helpen?

Oefeningen in de werkboekjes, waarbij kinderen moeten aangeven of ze een bepaalde klank in het woord horen en op welke positie, zijn een uitdaging voor kinderen met een beperkte woordenschat of kinderen die Nederlands als tweede taal spreken. Vaak kunnen die kinderen hun werkblaadje niet zelfstandig invullen, omdat ze niet weten welk Nederlands woord er bij een plaatje hoort. Het nieuwe Opzoekboek biedt daarbij hulp.

Nieuw: Opzoekboek in de Leerlingsoftware van Veilig leren lezen kim-versie

Vanaf dit schooljaar is het Opzoekboek beschikbaar in de Leerlingsoftware van Veilig leren lezen kim-versie. Met het Opzoekboek kunnen leerlingen gemakkelijk de woorden bij de plaatjes in het werkboek opzoeken en beluisteren. Het Opzoekboek zal snel beschikbaar zijn voor alle kernen.


Opzoekboek_scherm1_opzoekboek_buttonstart     Opzoekboek_scherm2_opzoekboek_werkbladplaatjes

 

Wat is het Opzoekboek?

Het Opzoekboek is ontwikkeld op initiatief van leerkracht Colinda Roefs van BS de Diamant in Someren. Zij merkte dat kinderen die Nederlands als tweede taal spreken soms niet weten welk Nederlands woord er hoort bij een plaatje. Daardoor kunnen zij bepaalde oefeningen in het werkboekje niet zelfstandig maken. Het gaat dan om oefeningen waarbij de leerlingen moeten aangeven of ze een bepaalde klank in het woord horen en op welke positie, alsook om spellingsoefeningen.

In het Opzoekboek zijn de plaatjes uit het werkboek digitaal beschikbaar met het gesproken woord erbij. Leerlingen klikken op een plaatje en horen vervolgens het woord. Er is enkel auditieve ondersteuning van het woord zelf. Voor woordenschat is het van belang om ook de bepalende lidwoorden op te nemen. Het lidwoord is bij de geselecteerde oefeningen echter niet opgenomen. Het hoofddoel van deze oefeningen is niet woordenschatuitbreiding, maar het bepalen van de positie van de klank. Als daar nog een lidwoord voor staat, is dat verwarrend voor de leerlingen. 

Tips van juf Colinda


Opzoekboek_foto Colinda_profielfoto

Juf Colinda vertelt dat het idee voor het Opzoekboek is ontstaan tijdens een studiedag. Op haar school zijn er veel meertalige leerlingen. Bij Veilig leren lezen liepen deze leerlingen vast tijdens het zelfstandig werken in het werkboek. Zeker in haar graadklas voor leerjaar 1 & leerjaar 2 kon ze niet altijd de juiste ondersteuning bieden aan deze leerlingen.

  • De leerkracht gebruikt het bij preteaching, waarbij ze het combineert met woordenschat.
  • Tijdens de instructie wordt het getoond wanneer wordt besproken welke pagina’s leerlingen moeten maken. Als de leerlingen zelfstandig aan de slag gaan, werken ze vanaf hun chromebook met oortjes in.
  • Tijdens de (verlengde) instructie aan kleine groepjes wordt het Opzoekboek getoond ter ondersteuning. 


Colinda’s advies: Kijk vooral naar jouw klasgroep en zet het Opzoekboek in op de momenten dat het past in jouw les.

 

Onderdeel van de Leerlingsoftware

Het Opzoekboek is automatisch toegevoegd aan de Leerlingsoftware en kan worden geopend via www.oefenjemee.be of via de leerkrachtmodule. Je hoeft er geen apart abonnement voor af te sluiten.

Heb je nog geen Leerlingsoftware van Veilig leren lezen kim-versie, vraag dan een gratis proeflicentie aan.

 

 

 

Categorieën: Veilig leren lezen, Lager onderwijs, Taal, Lezen, Eerste leerjaar