Aan de slag met Dag Jules! in het buitenland - Australië

Onlangs deelde juf Evi Van den Eynde op Instagram een leuke foto vanuit Australië: samen met Jules. Evi is leerkracht in ‘preschool’ en ze gebruikt klaspop Jules in haar lessen. Mijn interesse was meteen gewekt en dus belde ik haar op via Teams voor een interview.

 

Kleuterjuf in Australië

Evi behaalde haar bachelor kleuteronderwijs in België en ging ook meteen aan de slag als kleuterjuf, hier in België. In de twee scholen waar ze telkens een halftijdse opdracht uitvoerde, werkte ze met Jules in de klas. Nadien ging ze 6 maanden ‘backpacken’ in Australië. In het begin werkte ze er als toeristengids: een heel fijne manier om ter plekke veel mensen te leren kennen. Ze werd echt verliefd op het land en uiteindelijk verblijft ze er nu al 6 jaar.

Na een tijdje wilde Evi ter plekke ook aan de slag als kleuterjuf, maar het duurde even voor haar diploma daar ook erkend werd. Nu werkt ze al 3,5 jaar als kleuterjuf. Het kleuteronderwijs in Australië is helemaal anders georganiseerd dan in België. Tot en met 5 jaar volgen de kinderen preschool en pas daarna gaan ze ‘echt’ naar school.

Je hebt enerzijds privé-bedrijven die het meest lijken op een kinderdagverblijf. Anderzijds heb je preschool dat aangeboden wordt voor kinderen van 4 tot 6 jaar. Er zijn maar erg weinig scholen die zelf preschool aanbieden voor kinderen onder de 6 jaar.

Het schooljaar loopt van januari tot december. Als de preschool verbonden is aan een lagere school hebben zij op hetzelfde tijdstip vakantie, maar bij een onafhankelijke preschool sluiten ze niet altijd tijdens de schoolvakanties. De seizoenen lopen er omgekeerd, op dit moment is het bijna winter in Australië.

Jules in de klas

De kleuters van de klas van Evi weten dat zij van België komt, dat ze eigenlijk een andere taal spreekt en uit een heel andere tijdzone komt. In het begin van het schooljaar start ze altijd met een groot multicultureel thema, waarbij ze dit toelicht. Dan introduceert ze Jules (in Australië spreken ze dit uit als [djoels]) als iemand die ook vanuit België op bezoek komt en die heel veel verhalen heeft.

De verhalen leest ze ook vaak voor in het Nederlands: dit lukt goed in de klasomgeving, aangezien je dan met de verhaalplaten toch goed de aandacht er bij kan houden. Nadien vertaalt ze de inhoud van het verhaal meteen in het Engels. De kinderen vinden het erg leuk om Nederlands als andere taal te horen. Ze begrijpen er niets van, maar luisteren er graag naar en zijn geboeid.
Evi gebruikt ook vaak de praatplaten van Dag Jules!. De kinderen vertellen dan zelf wat ze daarop zien.

Bij de aanvang van de dag wordt Jules wakker gemaakt en op zijn stoel gezet. Jules kijkt wie er allemaal aanwezig is in de klas en de kinderen nemen hun steen uit het mandje en plaatsen die op het matje. Samen met de juf tellen ze hoeveel kinderen er zijn.
Elke week wordt ‘het boek van de week’ op de tafel gezet.

‘Net zoals in België liet ik de kleuters Jules een weekend mee naar huis nemen. Na aan tijdje ben ik daarmee gestopt, aangezien Jules zo snel vuil wordt en ik hem in Australië niet zo snel kan vervangen door een nieuwe klaspop.’

Evi heeft hieromtrent een grappige anekdote:

‘Een kleuter uit mijn klas was samen met enkele gezinnen op uitstap naar de binnenspeeltuin. Ook Jules mocht mee. Het plan was dat de moeders na een tijdje met de kinderen weer naar huis zouden gaan. De vaders bleven nog wat langer in het café om een vrijgezellenavond te vieren. Per ongeluk vergaten de kleuter en zijn mama Jules, waardoor hij ook de vrijgezellenavond mee heeft gevierd. Na het weekend kreeg ik dus ook grappige foto’s te zien van Jules met een biertje, Jules op een barkruk ...

Cultuurverschillen

Evi gebruikt voornamelijk de materialen van Dag Jules! die het meest aansluiten bij de leefwereld van de Australische kleuters. De materialen bij Jules en de mijter van Sint bijvoorbeeld gebruikt ze niet, aangezien Sinterklaas daar niet gekend is.
Evi had wel een aantal foto’s genomen van Jules in de sneeuw toen ze nog in België was. In Sydney sneeuwt het nooit, dus de kleuters hebben nog nooit sneeuw gezien. Dat vonden ze natuurlijk erg boeiend om te zien.

Bij het thema Jules op de boerderij komen er heel andere dieren aan bod dan diegene waarmee ze vertrouwd zijn. Dan vertelt Evi tijdens de introductie, dat dit de dieren zijn die je in België tegenkomt. Daarnaast overloopt ze dan met de kinderen de dieren die voorkomen in Australië: zoals kaketoes.

Over het algemeen sluiten de thema’s van Dag Jules! toch goed aan.

Lesgeven tijdens het Corona-virus

Ook in Australië waren de scholen een tijdje gesloten omwille van het Corona-virus en gaf Evi online les aan haar kleuters via Zoom.
De ouders waren erg blij dat hun vijfjarige kleuter toch in contact bleef met de juf, want op dit moment worden ze klaargestoomd voor het eerste leerjaar. Jules hielp haar daar erg bij, aangezien vijfjarigen het niet gewoon zijn om online videoplatformen te gebruiken. Het is erg raar om de juf plots op een computerscherm te zien en de kleuters waren erg verlegen. Jules zorgde voor het vertrouwde gevoel, waardoor ze toch spontaan begonnen te vertellen.

Evi sprak telkens af met een groepje van vijf kleuters en zorgde er voor dat vriendjes samen in zo’n groepje zaten. De eerste keer dat de kleuters online kwamen, vroeg ze hen om hun eigen knuffel te tonen en erover te praten: zo hadden ze zelf meteen een vertrouwd gevoel. Jules toonde ook zijn knuffel.

Na het online gesprek stuurde ze een PowerPoint naar de ouders met daarin ook allerlei activiteiten die aansloten bij het thema dat aan bod kwam tijdens het online gesprek. Bij het gesprek met de knuffels bijvoorbeeld, had Evi een activiteit uitgewerkt waarbij de kleuter op zoek ging naar alle knuffels in huis. Nadien probeerde de kleuter de knuffels te rangschikken van klein naar groot. Of een tekening maken van hoe je droomknuffel er zou uitzien was ook een optie.

Ook gebruikte ze tijdens de online lessen verhaalplaten van Dag Jules!. Op die manier genoten de kleuters toch van een leuk verhaal!

Instagram

Evi zocht via Instagram inspiratie voor haar lessen en andere juffen vroegen haar ook om haar ervaringen te delen. Zo is haar Instagramaccount in het leven geroepen en kun je haar belevenissen als leerkracht volgen. Via Instagram deelde ze ook regelmatig tips tijdens de Corona-periode. Daarnaast heeft ze ook een Facebook-pagina.

Wil je zelf ook haar accounts volgen?
https://www.instagram.com/schoolreadiness.fromhome
https://www.facebook.com/schoolreadiness.fromhome

 

 

 

Categorieën: Dag Jules, Kleuteronderwijs