Leesmotivatie

    Leesmotivatie - Vijf didactische sleutels begrijpend lezenLeren lezen en toepassen

    Hoe beter kinderen in leerjaar 1 kunnen lezen, hoe méér ze willen lezen. Leesgedrag en leesvaardigheid versterken elkaar. De leesbeleving samen met leesbevorderingsactiviteiten motiveren kinderen in het leren lezen. Ze ervaren echt leesplezier!

    In Veilig leren lezen gebeurt het leren lezen in de basislessen, in de integratielessen draait het om toepassen en genieten van lezen. Succeservaring is een belangrijk aspect bij leesbevordering. Daarom is het technisch leesniveau van de leesboekjes bij een kern niet moeilijker dan dat van de vorige kern.

    Lezen en praten

    Praten over wat je gelezen hebt, je leeservaringen met anderen delen, maakt je leesbeleving dieper en rijker. Bij de leesbevorderende gesprekken in Veilig leren lezen ligt de focus beleven en niet op controleren.

    pratenoverlezen-leesmotivatie

    versjes-gedichten-lezen-maken

     

    Veel lezen

    De integratielessen bieden kinderen gelegenheid om veel te lezen. Kinderen worden gestimuleerd om naast de leesboekjes van de betreffende kern, ook andere boeken te lezen. De leesseries die bij de methode ontwikkeld zijn, bevatten verhalende boeken maar ook informatieve boeken, prentenboeken, strips, boeken met versjes …