Vijf didactische sleutels voor effectief begrijpend lezen

    Veilig leren lezen
    leesbegrip


    Veilig leren lezen kim-versie
    werkt zowel aan de doelen van de schriftelijke als mondelinge taalontwikkeling van kinderen van leerjaar 1.

    De domeinen die in interactie staan met leesbegrip, komen in een rijk, interactief en sociaal talig gebeuren aan bod. Zo legt Veilig leren lezen een sterke basis voor begrijpend lezen.

    Bekijk hier hoe de vijf didactische sleutels voor effectief begrijpend lezen aan bod komen in de methode.

    Strategie-instructie

    Strategie-instructie

    Van begrijpend luisteren tot begrijpend lezen. Gerichte instructie.

    Strategie-instructie
    Functionaliteit

    Functionaliteit

    Toepassen van de leesvaardigheid binnen een rijke betekenisvolle context.

    Functionaliteit
    Interactie

    Interactie

    Modelen, hardop denkend voordoen.
    Samenlezen, samenwerken.

    Interactie
    Transfer

    Transfer

    Een actieve denkhouding toepassen bij het lezen van élke tekst.

    Transfer
    Leesmotivatie

    Leesmotivatie

    Toepassen van de leesvaardigheid, veel lezen en succeservaringen.

    Leesmotivatie