Vijf didactische sleutels voor effectief begrijpend lezen

Veilig leren lezen
leesbegrip


Veilig leren lezen kim-versie
werkt zowel aan de doelen van de schriftelijke als mondelinge taalontwikkeling van kinderen van leerjaar 1.

De domeinen die in interactie staan met leesbegrip, komen in een rijk, interactief en sociaal talig gebeuren aan bod. Zo legt Veilig leren lezen een sterke basis voor begrijpend lezen.

Bekijk hier hoe de vijf didactische sleutels voor effectief begrijpend lezen aan bod komen in de methode.

Strategie-instructie

Strategie-instructie

Van begrijpend luisteren tot begrijpend lezen. Gerichte instructie.

Strategie-instructie
Functionaliteit

Functionaliteit

Toepassen van de leesvaardigheid binnen een rijke betekenisvolle context.

Functionaliteit
Interactie

Interactie

Modelen, hardop denkend voordoen.
Samenlezen, samenwerken.

Interactie
Transfer

Transfer

Een actieve denkhouding toepassen bij het lezen van élke tekst.

Transfer
Leesmotivatie

Leesmotivatie

Toepassen van de leesvaardigheid, veel lezen en succeservaringen.

Leesmotivatie