Bij de verhalen die de leerkracht voorleest en teksten die de leerlingen lezen, wordt het accent gelegd op verhaalstructuur en verhaalanalyse (wie-wat-waarom-vragen, ‘probleem-hoe-oplossing’ en ‘hoofdfigurenbijfiguren’) en op het gebruikmaken van voorkennis.
Samen kijken naar omslag van het boek, titel en illustraties helpt hierbij. Strategieën worden ook toegepast tijdens het begeleid lezen van teksten in leesboekjes. Hierbij vervult de leerkracht een voorbeeldrol om kinderen zoveel mogelijk te leren werken met strategieën voor begrijpend lezen. Hierbij gaat het onder andere om het:
In de basislessen geef je gerichte instructie rond betekenisrelaties, relaties binnen en tussen zinnen, zoals het gebruik van verwijs- en signaalwoorden. En tenslotte krijgen denkrelaties zoals oorzaak-gevolg en kerngedachten in een tekst gericht aandacht.
Kern 8 - basisles 4
Bij Zwijsen proberen we de kwaliteit van onze leermethoden voortdurend naar een hoger niveau te tillen. En daar horen uiteraard tal van nieuwe ontwikkelingen, gratis materialen en interessante promoties bij. Laat hier je gegevens achter en blijf als eerste op de hoogte van al onze aanbiedingen!