4 lesideeën om de leesmotivatie te bevorderen in de klas

Met deze tips zet je boeken op een andere manier in de schijnwerpers en zorg je ervoor dat lezen leuker wordt.

Door veel te lezen word je er vanzelf beter in. Toch is niet elke leerling even gemotiveerd om een tekst te lezen of een boek vast te nemen. Met de volgende tips zet je boeken op een andere manier in de schijnwerpers en zorg je ervoor dat lezen leuker wordt. Wie lezen leuk vindt, wil opnieuw en meer lezen – met leesplezier tot gevolg.

Boekendans

Zet net zoals bij een stoelendans de stoelen in een kring. Zorg dat er evenveel stoelen als leerlingen zijn. In plaats van een stoel weg te halen, leg je op elke stoel een boek. Zet de muziek aan, laat de leerlingen ‘dansen’ en wanneer de muziek stopt gaan ze zitten op de dichtstbijzijnde stoel. De leerlingen krijgen vervolgens enkele minuten om het boek dat op hun stoel ligt te bekijken en de achterkant te lezen. Laat enkele leerlingen vertellen waarom ze hun boek wel of niet leuk vinden, zodat andere kinderen ook iets over het boek horen. Herhaal de boekendans een aantal ronden en laat de leerlingen uiteindelijk een favoriet kiezen.

The Voice van Boeken

Iedereen kent The Voice van Vlaanderen, maar ken je ook The Voice van Boeken? Zet drie leerlingen op een kruk (nog leuker: regel 3 bureaustoelen die echt kunnen draaien) voor de klas, met hun gezicht naar het smartboard. Zij zijn de jury. Achterin de klas leest één leerling voor uit een boek. Vindt de jury het een leuk fragment of goed voorgelezen? Dan draaien ze zich om. Bespreek na elk fragment kort de reacties van de juryleden en wissel dan van jury. Herhaal The Voice of Books een aantal keren en laat de leerlingen uiteindelijk een favoriet kiezen.

Boeken speeddate

Verdeel de klas in twee: de ene helft zit aan een tafeltje met een boek dat zij hebben gelezen. De andere helft komt speeddaten. De leerling aan het tafeltje vertelt kort over het boek dat hij heeft gelezen en de andere leerling mag er vragen over stellen. Na 3 minuten gaan de leerlingen op een nieuwe ‘date’ en schuiven ze door naar een ander tafeltje. Wie vindt er uiteindelijk een tof boek?

Bonustip: meters lezen

Haal bij de IKEA genoeg gratis meetlinten op zodat je er één hebt voor elke leerling. Voor elke bladzijde die een leerling leest, mag hij een centimeter kleuren. Als de meter vol is, kan de leerling met een nieuwe starten. Zou het lukken om een hele meter te lezen?

Hoe pakt Studio taal leesmotivatie aan?

Studio taal wil leerlingen plezier laten beleven aan lezen en hen daardoor veel laten lezen. Daarom biedt Studio taal een ruim aanbod aan tips en suggesties om de leesmotivatie van de leerlingen te bevorderen.

In de handleiding vind je onder de rubriek ‘Extra leestijd’ leuke suggesties om verhalen en boeken op een speelse manier in de klas te brengen. Ook in de lessen technisch lezen wordt genoeg tijd vrijgehouden voor vrij lezen. Bij elk blok wordt een leesboek op AVI-niveau voorzien, waarin leerlingen vrij kunnen lezen. Daarnaast mogen ze ook steeds lezen in een eigen boek, een boek uit de (klas)bibliotheek.

Alle leerlingen worden gestimuleerd om achter in hun werkboek een leeslogboek bij te houden. Op basis daarvan geven ze elkaar leestips en praten ze over boeken. Zo wordt het leuk en eenvoudig om regelmatig aandacht te besteden aan boekpromotie.

Tijdens álle taallessen biedt Studio taal bovendien teksten die aansluiten bij de leefwereld en de interesses van de leerlingen, en bij het thema van het blok. Leerlingen prikkelen, zodat ze een tekst echt wíllen lezen; dat is in Studio taal dus een belangrijk uitgangspunt.

 

Ontdek hier meer over Studio taal

 

 

 

 

Categorieën: Studio taal, taal, lezen, Studio spelling