Ruim 5000 jaar in het ijs

Dat is de teaser waarmee onderwijzer Micael Hermansson zijn Grej of the day begint. Een wat? Een Grej of the day is een microles van een achttal verbluffende minuten, waarmee je jouw leerlingen begeestert en zo de toon van de dag zet. Hun nieuwsgierigheid wekte je reeds de vorige dag met een raadsel waarover ze thuis hun hoofd al konden breken. Zijn methode is zo succesvol dat hij in 2015 tot beste leerkracht van Zweden werd verkozen. En weet jij ondertussen al wie ruim 5000 jaar in het ijs lag?

 

IJskoude mummie

In een kleine tien minuten laat Micael Hermansson zijn leerlingen kennismaken met Ötzi, de ijsmummie, die in 1991 toevallig werd gevonden. Doordat hij zo goed bewaard is gebleven in het gletsjerijs, weten we ongelooflijk veel over deze man. Maar wist jij dat hij een spleet had tussen zijn tanden?

Op andere dagen neemt Micael zijn leerlingen mee op reis naar vreemde plekken op de wereld. Of hij duikt de geschiedenis in. Om zijn leerlingen te prikkelen, kiest hij interessante en spannende onderwerpen uit.

Nadat de Zweed enkele weken de schooldagen startte met een Grej of the day, merkte hij op dat zijn leerlingen verbanden begonnen te leggen tussen de afzonderlijke feiten. Iedere dag ondervonden zijn kinderen aan den lijve dat kennis cool is. Zó cool zelfs dat leerlingen hun ouders warm maakten om samen met hen meer over het onderwerp van de dag te leren.

Wow, dat is bijzonder!

‘Grej’ betekent in het Zweeds ‘ding’. Een ‘Grej of the day’ is dus gewoon een ding van de dag. Het is echter niet zomaar een ding, het is een inspirerende microles volgens een bepaalde aanpak.

  • Starten doe je met een trigger, zoals ‘Waarom eten ijsberen geen pinguïns?’
    Leerlingen krijgen dit raadsel mee naar huis om hun brein al eens aan het werk te zetten.
  • De volgende schooldag houd je je klas volledig in de ban met jouw Grej of the day.
    Ondersteund door een presentatie breng je allerlei weetjes over je onderwerp.
    Vergeet de wow-factor niet! Dat spleetje tussen de tanden van Ötzi laat hen het hele verhaal onthouden.
  • Om te eindigen bespreek je kort de voordracht. Je leerlingen krijgen de kans om vragen te stellen, maar houd het kort.
    En geef daarna het raadsel voor de volgende GOTD mee naar huis. 


Met een GOTD geen ‘niks bijzonders’ meer op de vraag: ‘En wat heb je vandaag op school geleerd?’ Iedere dag gaan je leerlingen naar huis met een onderwerp waarover ze vast en zeker honderduit vertellen.

Kennis is cool

In Scandinavië is Grej of the day ondertussen uitgegroeid tot een enorm populaire manier om kinderen honger naar kennis bij te brengen.

 

Ook geïntrigeerd door GOTD?

Probeer het dan uit met deze download voor de 3de graad uit het lesmateriaal van Studio taal.

Inspireer jouw leerlingen met een microles over het poollicht. Laat hen nadien zelf aan de slag gaan. Tijdens deze les uit Studio taal werken zij stap voor stap een Grej of the day uit over een spectaculair natuurverschijnsel. In duo’s brengen ze hun waanzinnige weetjes voor. Hun klasgenoten zullen ongetwijfeld aan hun lippen hangen, want kennis is immers cool! En wedden dat jouw leerlingen nadien thuis meer te vertellen hebben dan ‘niks bijzonders’.

 

 

 

 

 

Benieuwd naar meer van Studio taal?
Ontdek onze taalmethode voor leerjaar 2 tot 6.

 

 

 

 

 

Categorieën: Zwijsen, Lager onderwijs, Studio taal, Studio spelling