Wetenschap en techniek in de kleuterklas

Onderzoekend en ontwerpend leren in Dag Loeloe! en Dag Pompom!

Recent onderzoek van Wright & Gotwals (2017) en hogeschool Odisee onderstreept opnieuw het belang van Wetenschap en techniek om de taalontwikkeling van kansarme kleuters te stimuleren.

In hun onderzoek halen Wright & Gotwals (2017) vier ingrediënten aan voor de integratie van Wetenschap en techniek met taal. De basisingrediënten uit dit onderzoek lopen als een rode draad door Dag Loeloe! en Dag Pompom!:

  • Prikkelende vragen in de probleemstelling van het anker
  • Maximale actieve betrokkenheid in onderzoekend en ontwerpend leren doorheen alle activiteiten
  • Interactief voorlezen in de voorleesroutine ‘De Verhalensleutel’
  • Tekenen en schrijven in de routine ‘We helpen Loeloe/Pompom’ met de ankerflap, het dagboek van Loeloe/Pompom etc.

 

dagboek-en-picto.jpg

 

Het mooie voorbeeld op de blog Kleutergewijs, waarin kleuters worden uitgedaagd om een tent te bouwen en zelf te onderzoeken, sluit heel nauw aan bij de manier waarop kinderen in het anker 'Uitvinden' (Dag Pompom!) aan de slag gaan om een stevige hut te bouwen voor Snoes.

Ook tijdens het beluisteren en beleven van het prentenboek Wat nu, Keizar? bij het anker 'Uitvinden' krijgen de kleuters heel wat kansen om allerlei dingen te ontdekken rond Wetenschap en techniek.

 

Preteachingplaat-Wat-nu-keizar.jpg

 

Door de stappen van het onderzoekend en ontwerpend leren terug te laten komen in de opbouw van de ankers én in de activiteiten is er binnen Dag Loeloe! en Dag Pompom! voortdurend aandacht voor het stimuleren van deze belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden bij kleuters.

 

Meer weten?

Op de pagina’s 'Uitgelicht' van het anker 'Uitvinden' leggen we Wetenschap en techniek uit in de visie van Dag Pompom!.

 

Wetenschappelijke bronnen

Blogbericht Kleutergewijs: https://kleutergewijs.wordpress.com/2017/09/24/vier-ingredienten-om-kansarme-kleuters-uit-te-dagen-met-stem-en-taal/

Wright, T. S., & Gotwals, A. W. (2017). Supporting kindergartners' science talk in the context of an integrated science and disciplinary literacy curriculum. The Elementary School Journal, 117(3), 513-537.

 

Categorieën: Dag Loeloe, Dag Pompom