Zo werkt het

Leren uit een tijdschrift

Sprankelende Cosmo magazines

Een magazine geeft je leerlingen de ruimte om te leren leren, te schematiseren, nieuwe ideeën te noteren, ontwerpen en onderzoek vorm te geven, verslag uit te brengen, ...

Dus kozen we voor sprankelende Cosmo magazines met thema’s die perfect aansluiten bij de leefwereld van je leerlingen. Het magazine bevat aantrekkelijke bronnen die bij je leerlingen zorgen voor motivatie en leerplezier.

In ieder magazine is er aandacht voor woordenschat die de leerlingen moeilijk, grappig of verwonderlijk vonden.

Cover_cosmo

Verfrissende vrijheid

Als leerkracht ervaar je bij Cosmo een verfrissende vrijheid omdat de thema’s geen strikte lesvolgorde hebben. Het heldere themaoverzicht toont welke lessen in een bepaalde volgorde moeten worden gegeven en welke lessen zelf in te plannen zijn.

  • Elk leerjaar bevat 8 thema’s van 4 weken (behalve leerjaar 6 bevat er 9).
  • In het 1ste en het 2de leerjaar krijg je 2 extra thema’s van 2 weken (start en afsluit), dus 10 thema’s in totaal.

Elk thema heeft een handleiding. Die is zo gemaakt dat je in één oogopslag ziet wat het doel van de les is, welke materialen je gebruikt en hoe je de les opbouwt en begeleidt.

Elk boeiend thema binnen Cosmo omvat 600 minuten aan doordachte lessen, wat neerkomt op ongeveer 3 lesuren wereldoriëntatie per week.

Dit geeft jou als leerkracht kostbare ruimte - 3 lesuren per week - om flexibel in te spelen op de actualiteit, zelfregulerend leren en de interesses van de leerlingen.

Bovendien bieden we ondersteuning met suggesties die je helpen de lessen op alternatieve manieren aan te pakken of uit te breiden. Je ontvangt bij ieder thema suggesties voor het integreren van routines rond dagelijkse tijd, weer, actualiteit en zelfregulerend leren.

Mona

Mona, het leerkrachtenmagazine

Met de waardevolle achtergrondinformatie uit Mona, het leerkrachtenmagazine, voel je je niet alleen inhoudelijk gesterkt, maar ook geïnspireerd om het thema verder te zetten in andere lessen.

Op het einde van het thema vindt de evaluatie plaats. Die is ofwel meer gericht op het proces (vaardigheden en attitudes) ofwel op het product (kennis). In Cosmo wordt er altijd een alternatieve vorm van evalueren aangeboden.

Digitale leerlijn verkeer

Cosmo biedt de leerlijn verkeer digitaal aan. Voor elk leerjaar vind je via de leerkrachtsoftware 8 boeiende verkeerslessen overeenkomstig met de 8 thema’s. Flexibel in te zetten, ofwel verspreid over het jaar of geclusterd. Deze hands-on lessen, ondersteund met enkele downloads, stimuleren actieve participatie en maken verkeersonderwijs dynamischer dan ooit.

Herkenbare thema’s uit Veilig leren lezen Zoem-versie (leerjaar 1)

Veilig leren lezen Zoem

Werk je in leerjaar 1 ook met Veilig leren lezen Zoem-versie?

Nadat je de ankervraag in Veilig leren lezen hebt geïntroduceerd, zet je in Cosmo moeiteloos hetzelfde thema voort. Vanuit een andere invalshoek, maar aansluitend bij de leefwereld van je leerlingen.

Educatieve software

Breng de thema’s nog meer tot leven met krachtig beeldmateriaal en interactieve werkvormen. Je opent het digitale materiaal via de leerkrachtsoftware. Een meerwaarde voor je les!

De leerlingen kunnen hun kennis en vaardigheden van  wereldoriëntatie oefenen volgens een eigen leertraject. In de adaptieve oefensoftware van Cosmo vinden de leerlingen een ontdekplaat bij het thema. Als je op de beelden klikt, zie je teksten, audio of video’s verschijnen. Deze interactieve leervorm kan de nieuwsgierigheid een boost geven en maakt complexe onderwerpen toegankelijk voor je leerlingen.

Keer terug naar 'Differentiatie'

Cosmo helpt je differentiëren zowel naar tempo, interesse als leerbehoefte toe. Ontdek snel de talrijke mogelijkheden tot differentiatie! 

Differentiatie

Ga verder naar 'Materialen'

Ontdek de aantrekkelijke materialen van Cosmo waarmee je je lessen WO tot leven kunt brengen.

Materialen