Aanpak voor betere rekenaars

Differentiatie voor de betere rekenaars

Voor de betere rekenaars kan het basisaanbod van het werkboek uitgebreid worden. Deze leerlingen zullen sommige oefeningen in het werkboek erg snel oplossen of meer uitdaging aankunnen. Zij kunnen aan de slag met ladderoefeningen zowiso-picto-verdiepen en verdiepingsoefeningen zowiso-picto-ladder uit de differentiatieset. In die verdiepingsoefeningen wordt geen nieuwe leerstof aangereikt. Daardoor ontstaan er geen twee verschillende snelheden binnen de klas. De oefeningen zijn ook gemakkelijk inzetbaar en vereisen weinig begeleiding door de leerkracht.

Naast de differentiatieset krijgt de leerkracht ook tips om de leerlingen anders te begeleiden en om bepaalde doe-activiteiten of oefeningen moeilijker te maken. Zo wordt er bijvoorbeeld aangeraden om de betere rekenaars sneller zonder materiaal te laten werken.

zoWISo-voorbeeld-differentiatie-in-handleiding-leerjaar-2-blok-2-les-15-2

Voor echte sterke rekenaars (hoogbegaafde leerlingen) kun je behalve van het verdiepingsniveau in de differentiatieset ook gebruik maken van extra materiaal zoals Rekentijger.

 

 

Keer terug naar 'Aanpak voor zwakkere rekenaars'

zoWISo heeft voor zwakkere rekenaars een andere aanpak uitgewerkt. Zo kunnen zij bijvoorbeeld teruggrijpen naar concreet materiaal om meer inzicht te krijgen. 

Aanpak voor zwakkere rekenaars

Ga verder naar 'Aanpak voor taalzwakke rekenaars'

zoWISo schenkt ook veel aandacht aan taalzwakke rekenaars. De oefeningen worden sterk visueel ondersteund en er wordt aandacht geschonken aan specifieke rekentaal.

Aanpak voor taalzwakke rekenaars