Ook interactie is een belangrijk aspect binnen de lessen begrijpend lezen van Studio taal. Niet alleen om de leesstrategieën (leessleutel voor, tijdens en na het lezen) actief in te oefenen, maar ook om de lessen motiverend en functioneel te maken.
Studio taal biedt de leerkracht duidelijke handvatten om voor, tijdens en na het lezen intensief met de leerlingen in interactie te gaan.
Voorbeeld leerjaar 4, blok 1, les 9
In de handleiding vindt de leerkracht concrete vragen om het onderwerp of het thema van de tekst te introduceren, om de voorkennis van de leerlingen op te roepen, om hen warm te maken om de tekst te lezen …
Voorbeeld leerjaar 4, blok 1, les 9
In de handleiding vindt de leerkrachten de nodige handvatten om de leerlingen te ondersteunen bij het zich eigen maken van de leesstrategieën. De leerkracht doet hardop voor en/of begeleidt.
Voorbeeld leerjaar 4, blok 1, les 9
In de handleiding vindt de leerkracht concrete vragen om de verwerking van de tekst te ondersteunen. Dat kan op verschillende manieren en met verschillende doeleinden:
Tijdens de lessen begrijpend lezen stimuleert Studio taal voortdurend interactie tussen de leerlingen onderling. De leerlingen werken regelmatig samen in duo’s of in groep (zowel in homogene als heterogene combinaties).
Ze praten over de inhoud van de tekst, gaan samen gericht op zoek naar een antwoord op bepaalde vragen, leggen samen verbanden, oefenen op het gebruik van leesstrategieën (leessleutels voor, tijdens en na het lezen) … Zo kunnen ze van elkaar leren en krijgen ze de kans om de leerstof aan elkaar uit te leggen.
Bij Zwijsen proberen we de kwaliteit van onze leermethoden voortdurend naar een hoger niveau te tillen. En daar horen uiteraard tal van nieuwe ontwikkelingen, gratis materialen en interessante promoties bij. Laat hier je gegevens achter en blijf als eerste op de hoogte van al onze aanbiedingen!