In Studio taal krijgen leerlingen uitdagende en betekenisvolle leesopdrachten tijdens de lessen begrijpend lezen. Leerlingen motiveren om zich leesstrategieën eigen te maken, lukt immers het best wanneer ze de teksten ook echt willen lezen.
Zo wordt het voor de leerlingen snel duidelijk waarom ze een bepaalde tekst lezen. Concrete leesdoelen staan bijgevolg voorop.
In leerjaar 2 (blok 4, les 16) lezen de leerlingen tijdens een les begrijpend lezen de tekst Dokter Lof Liefdesdrank:
Leerlingen herkennen de tekstsoort (een recept). Ze bespreken welk leesdoel aan die tekstsoort gekoppeld is: ontdekken hoe je het drankje brouwt.
Ze worden nieuwsgierig naar het mysterieuze brouwsel ('Wauw juf, kun je echt een liefdesdrank maken?', 'Meester, wie zou jij dit drankje laten drinken?')
De tekst wordt op een actieve manier benaderd. De leerkracht krijgt in de handleiding handvatten aangereikt om de leerlingen te triggeren de tekst gedetailleerder te lezen, om samen moeilijke passages te verhelderen …
Uit die bespreking komen enkele algemene conclusies. Die passen de leerlingen later zelf toe op andere teksten.
Bij Zwijsen proberen we de kwaliteit van onze leermethoden voortdurend naar een hoger niveau te tillen. En daar horen uiteraard tal van nieuwe ontwikkelingen, gratis materialen en interessante promoties bij. Laat hier je gegevens achter en blijf als eerste op de hoogte van al onze aanbiedingen!