Zo werkt het 

De systematische opbouw van ik pen! garandeert een maximaal leerresultaat voor je leerlingen en maximale ondersteuning voor jou als leerkracht.

Systematische en overzichtelijke opbouw

Opbouw van de methode

Elke les van ik pen! is op dezelfde wijze opgebouwd. Leerlingen leren de letters op systematische wijze schrijven dankzij het gebruik van stappenplannen. Ook het lesverloop staat overzichtelijk beschreven in de handleiding.

Elke les start met een korte introductie, gevolgd door een instructie. Daarbij vind je telkens de gebruikte instructietekst en de nodige materialen. Bovendien staan er bij elke les aandachtspunten aangeduid die specifiek zijn voor de aangeleerde letter. Zo weet je als leerkracht waarop je moet letten en kun je het schrijfproces van je leerlingen voortdurend observeren en evalueren.

Planning van ik pen! (1ste leerjaar)

In het 1ste leerjaar is de jaarplanning van ik pen! gekoppeld aan de planning van Veilig leren lezen kim-versie.

Iedere les van ik pen! heeft een tijdsduur van 25 minuten. In de eerste helft van het 1ste leerjaar (kern Start t.e.m. kern 6) voorzien we iedere dag een schrijfles. Vanaf kern 7 zijn er vier schrijflessen per week en vanaf kern 8 zijn er drie lessen per week.

Planning ik pen! (2de leerjaar)

ik-pen-leerjaar-2.jpgik pen! leerjaar 2 gaat uit van twee lessen van 25 minuten per week. Daarnaast kun je de onderwijstijd uitbreiden met hoekenwerk en zelfstandig werk. De schrijfboekjes 2a en 2b vormen de basis om de leerstof in te oefenen. Kinderen die moeite hebben met bepaalde letters, kunnen extra oefenen met de kopieerbladen. Het oefenboekje, met herhalings- en uitbreidingsopdrachten, kan ingezet worden tijdens hoekenwerk, zelfstandig werk en (indien gewenst) als huiswerk. 

In de schrijfboekjes voor het 2de leerjaar herhalen leerlingen de kleine letters en cijfers en leren ze de hoofdletters schrijven. 

Leerkrachtondersteuning

Om jouw planlast zoveel mogelijk te verlagen, voorziet ik pen! gebruiksvriendelijke materialen waarmee je meteen aan de slag kunt. 

Handleiding

Alle lessen zijn volgens dezelfde structuur opgebouwd en staan volledig beschreven in de handleiding. Per les vind je er een overzicht terug van het lesdoel, de noodzakelijke materialen voor leerkracht en leerling en voor het 1ste leerjaar de koppeling met Veilig leren lezen kim-versie. Bovendien staan er bij elke les aandachtspunten specifiek voor de aangeleerde letter. Zo weet je waarop je moet letten bij het observeren van je leerlingen en kun je hun schrijfproces voortdurend evalueren.

Observatie en evaluatie met handige registratieformulieren

Na elke kern is er een evaluatie van de letterkennis. De resultaten van de evaluatie en observatie noteer je op de registratieformulieren. Op die manier kun je het schrijfgedrag van je leerlingen op een eenvoudige manier blijven opvolgen.

Leerkrachtassistent

De ondersteunende software Leerkrachtassistent biedt je maximale ondersteuning bij het schrijfonderwijs. Je vindt er instructiefilmpjes terug voor het aanleren van de schrijfletters en voor het bevorderen van een goede schrijfhouding en schrijfmotoriek. Daarnaast biedt de Leerkrachtassistent een handig overzicht van de werkbladen

Differentiatie (praktisch)

Om als leerkracht tegemoet te komen aan de specifieke leerbehoeften van je leerlingen, kun je gebruikmaken van de kopieerbundel en het oefenboekje (2de leerjaar) die bij de schrijfmethode ik pen! beschikbaar zijn. Deze materialen bevatten kopieerbladen en extra oefenbladen op maat van je leerlingen. Zowel voor motorisch zwakkere leerlingen, als voor gemiddelde tot zeer sterke schrijvers zijn er oefeningen voorzien. Bovendien besteden we regelmatig aandacht aan evaluatie met tips voor remediëring

Keer terug naar 'Visie'

ik pen! biedt een gestructureerd en gebruiksvriendelijk aanbod aan activiteiten. De unieke didactiek en visie van Zwijsen liggen aan de basis van de methode.

Visie

Ga verder naar 'Materialen'

De schrijfmethode ik pen! bevat een uitgebreid aanbod aan leuke en leerrijke materialen. Ontdek ze snel!

Materialen