Functionaliteit

Functionaliteit

Gemotiveerd begrijpend lezen dankzij functionele leesopdrachten

In Dag Pompom! start elk anker met een probleemstelling die dicht bij de leefwereld van de kinderen ligt. De kinderen maken kennis met het onderwerp en de probleemstelling van het anker. Dit gebeurt door het vertellen van de belevenis van Pompom. Het doel hiervan is de kinderen enthousiast te maken voor het anker en te zorgen voor een gezamenlijke, betekenisvolle context. De probleemstelling loopt als een rode draad door het anker en is gekoppeld aan een thema.

Anker muziek Dag Pompom

In het anker Muziek, ligt Pompom te slapen in de kring. Hij heeft niet veel geslapen bij oma.

Je vertelt hoe dat komt door ‘Tikboeven’, de belevenis van Pompom te vertellen. Pompom vindt het leuk om naar geluiden te luisteren.

De vraag: ‘Hoe kan Pompom oma verrassen met heel veel geluiden?’ wordt als probleemstelling op de ankerflap genoteerd.

Ook het ankerverhaal in het prentenboek is sterk gekoppeld aan de probleemstelling. Zo wordt het voor de kinderen snel duidelijk waarom ze met een bepaalde tekst aan de slag gaan. Concrete luisterdoelen staan bijgevolg voorop.

doelen-dag-pompom-verhaalbegrip

kern-de-muziekoptocht