Leesmotivatie

Leesmotivatie

Gevarieerd aanbod

De routine ‘De verhalensleutel’ wil kinderen ook motiveren om meer verhalen te beluisteren en later zelf verhalen te lezen. Daartoe biedt Dag Pompom! een rijke omgeving met een groot assortiment aan verhalen, teksten en stijlen van verschillende niveaus en genres en verschillende illustraties en uitwerkingen.

Uit onderzoek blijkt dit een directe invloed te hebben op de motivatie. Er is aandacht voor variatie in verschillende tekstsoorten en er is gezorgd voor aantrekkelijke en bijpassende illustraties die het begrip versterken. Ook krijgt je als leerkracht heel wat boekentips om je leeshoek in te richten.

Elke dag voorlezen

Bij elk anker hoort een voorleesbundel met korte verhalen die aansluiten bij het anker. Het voorlezen en de gesprekken over de verhalen bieden een mooie kans om verder te werken aan het ontwikkelen van de luistervaardigheid en de luisterstrategieën van de kinderen. Dat is niet alleen van belang voor de ontwikkeling van hun mondelinge taal, maar het heeft ook impact op hun latere leesbegrip. Daarnaast zijn verhalen een uitgelezen middel om te genieten, om te voelen, te beleven en te vertellen. Voorlezen prikkelt de fantasie en stimuleert sociaal-emotionele vaardigheden. Bovendien is voorlezen ook gewoon leuk voor de leerkracht en de kinderen.

voorleesbundel-dag-pompom
pagina-voorleesbundel-DPP