Technisch lezen: vlot lezen dankzij de unieke automatiseerlijn
De klank en letter vormen het uitgangspunt. Leerlingen krijgen telkens één nieuwe letter aangeboden naast eerder aangeleerde letters. Die nieuwe letter oefenen ze in wisselende combinaties met bekende letters en blijven ze herhalen in woorden en zinnen. Zo ontwikkelen ze sterke teken-klankkoppelingen. Door deze aanpak komen ze ook sneller tot het vlot lezen van woorden, zinnetjes en korte teksten.
Leerlingen krijgen lezen en spelling doelbewust geïntegreerd aangeboden. Door de gelezen woorden direct te leren spellen, wordt de natuurlijke samenhang zichtbaar voor leerlingen. Tijdens het spellen moeten leerlingen elke klank actief omzetten in een letter. Dat bevordert het inslijpen van sterke klanktekenkoppelingen.
Ook de taaldomeinen begrijpend lezen, woordenschat, spreken/luisteren, leesbevordering en creatief en/of functioneel schrijven komen geïntegreerd en doelgericht aan bod doorheen heel de methode.
Veilig leren lezen kim-versie bevat 13 kernen. Elke kern, van start tot afsluiting, begint met een spannend, ontroerend of grappig verhaal uit het ankerboek waarmee je het thema van de kern introduceert. Zo draag je meteen bij tot het uitbreiden van de woordenschat van je leerlingen en besteed je aandacht aan begrijpend luisteren en verhaalbegrip.
De basislessen en integratielessen vormen de basis voor de onderwijstijd voor lezen en taal. De basisles is gericht op het leren lezen en het leren spellen, de technische vaardigheden. De focus van de integratielessen ligt op het ontwikkelen van plezier in lezen, interactief voorlezen, het ontwikkelen van verhaalbegrip, mondelinge taal en uitbreiding van de woordenschat. Alle leerlingen van de drie verschillende differentiatieaanpakken zijn bij deze integratielessen betrokken. Zo krijgen ze de gelegenheid om van elkaar te leren.
Elk kind met zijn specifieke leerbehoeften staat centraal. Om optimaal tegemoet te komen aan de verschillende taalvaardigheidsniveaus van je leerlingen, bevat de methode tal van mogelijkheden tot differentiatie. Zo geef je elke leerling kans op een maximale ontplooiing.
Welk niveau een kind ook heeft, de leerlingen leren samen lezen. Voor risicolezers betekent dit een intensieve aanpak, voor vlotte lezers meer uitdaging. Door samen te lezen, samen te spellen en mondelinge interacties blijven alle leerlingen betrokken.
Bij Veilig leren kim-versie hoort rijke, gevarieerde educatieve software die perfect aansluit bij de taal- en leesmethode. De softwareprogramma’s werken op een geïntegreerde manier samen, waardoor ze precies zijn afgestemd op de individuele leerbehoeften van je leerlingen.
De leerkrachtsoftware ondersteunt jou als leerkracht bij het geven van de les via het digibord en bij het voorbereiden, het plannen en evalueren van de lessen en de resultaten van de leerlingen.
De leerkrachtsoftware van Veilig leren lezen kim-versie bestaat uit het Dashboard en de Leerkrachtasssistent. Het Dashboard en de Leerkrachtassistent staan samen in één omgeving.
Bekijk nog meer filmpjes en uitleg over de leerkrachtsoftware.
De leerlingsoftware is precies aangepast aan de leerbehoeften van elk van je leerlingen. Enerzijds kun je als leerkracht zelf bepalen welke leerling je met welk onderdeel laat oefenen, anderzijds houdt dit adaptieve programma de leesontwikkeling van je leerlingen perfect bij.
Laat je leerlingen extra oefenen met de spraakherkenningsmodule bij Veilig leren lezen
Leren lezen vereist veel oefening. Begeleid hardop lezen is heel belangrijk, maar is in de praktijk beperkt mogelijk. Met de gratis spraakherkenningsmodule in de leerlingsoftware bij Veilig leren lezen voor op school kunnen alle leerlingen effectief oefenen. Zo maken ze meer leesmeters en ervaren ze sneller leesplezier.
Het basismateriaal van Veilig leren lezen kim-versie bevat een uitgekiende mix van papieren materialen en digitale leermiddelen. Alle materialen zijn uitgebracht in een eigentijdse vormgeving en bieden een sterke ondersteuning bij je taal- en leesonderwijs in het 1ste leerjaar.
Zwijsen is al ruim 170 jaar toonaangevend uitgever van wetenschappelijk onderbouwde leermethoden voor het kleuter- en lager onderwijs in Vlaanderen en Nederland.
Bij Zwijsen proberen we de kwaliteit van onze leermethoden voortdurend naar een hoger niveau te tillen. En daar horen uiteraard tal van nieuwe ontwikkelingen, gratis materialen en interessante promoties bij. Laat hier je gegevens achter en blijf als eerste op de hoogte van al onze aanbiedingen!