Differentiatie

Maximale leerkansen voor elke leerling

Elke klas en elke leerling is anders. Studio taal wil élke leerling tot leren brengen door rekening te houden met drie verschillen in leren:

  • Verschillen in interesses
    (motivatie en leefwereld)
  • Verschillen in leerstatus
    (voorkennis)
  • Verschillen in leerprofiel
    (voorkeuren in leerstrategieën)
Maximale-leerkansen-voor-elke-leerling

Daarom gebruikt Studio taal drie niveaus:

aanpak 1Intensief

voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (aanpak 1)

aanpak 2Basis

voor de gemiddelde leerlingen (aanpak 2)

aanpak 3Verdiepend

voor leerlingen die extra uitdaging willen (aanpak 3)

Aanpak 2 is de basisaanpak voor elke leerling. Leerlingen van aanpak 1 krijgen meer hulp en ondersteuning, terwijl de leerlingen van aanpak 3 aan de slag gaan met uitdagendere opdrachten.

Studio taal houdt rekening met de behoefte van elke leerling en daagt elke leerling op zijn/haar niveau uit. Wel werken de leerlingen allemaal aan hetzelfde doel: zo blijven ze betrokken bij elkaars activiteiten en stimuleren ze elkaars taalontwikkeling.

stappen

Meertaligheid en talensensibilisering
als verrijking in jouw klas

Onze samenleving wordt steeds meer divers en meertalig. Daarom is een open en lerende houding naar andere talen en culturen belangrijk.

In de handleiding vind je de rubriek Talen in jouw klas en om je heen, met concrete tips en suggesties om dit op een speelse manier in je klas in te brengen. Alle tips zijn volledig vrijblijvend inzetbaar.

Studio taal houdt bewust rekening met meertaligheid als realiteit op school (VLOR-advies) en schenkt aandacht aan talensensibilisering.

Keer terug naar 'Didactiek'

Dankzij de unieke didactiek van Studio taal verkrijgen je leerlingen een stevige basis waar ze de rest van hun leven van profiteren.

Didactiek

Ga verder naar 'Zo werkt het'

Studio taal is thematisch opgebouwd en volgt een vaste, herkenbare structuur. Lees er meer over op de volgende pagina.

Zo werkt het