Zo werkt het

Opbouw van Veilig leren lezen Zoem-versie

Ankers

Veilig leren lezen Zoem-versie bevat 10 ankers. Samen bieden ze leerstof voor 36 lesweken.
Elk anker heeft dezelfde opbouw. 4 van 20 lesdagen binnen een anker zijn herhaal- en toetsdagen.

Zo is er meer marge om de letters te leren en te herhalen wanneer het nodig is.

Anker Start 2 weken – 10 dagen
Anker 1 t/m 8 4 weken – 20 dagen per anker
Anker Afsluiting 2 weken – 10 dagen

Werken met ankers

Elk anker heeft dezelfde opbouw en start met een ankervraag. Een anker zet een rijk netwerk van kennis en woorden neer met verhalen, infoteksten, om voor te lezen en zelf te lezen, diverse activiteiten en veel linken naar wereldoriëntatie. Leren lezen is daardoor niet alleen een technische vaardigheid, maar ook een betekenisvolle en samenhangende ervaring voor de leerlingen.

Veilig leren lezen Zoemversie

Werken met routines

Een anker is opgebouwd uit dezelfde routines en elke routine heef een vaste werkwijze. Dit geeft de leerlingen houvast. Als leerkracht kun je je vooral op de inhoud van de les richten. Omdat de organisatie van de les voor iedereen bekend is, neemt de effectieve lestijd toe.

Thema’s

Anker Ankernaam Ankervraag Thema
Start Bij de Zoemclub   Wie ben jij? – Dit zijn wij – Leren lezen
1 Help! Helpen? Hoe dan? Hulpverleners – Een schone plek – In gevaar
2 Bewegen maar! Waarom zou je bewegen? Fit! – Mijn lichaam – Bewegen in de ruimte
3 De tijd van toen Hoe was dat vroeger dan? Oude spullen – Bijzondere gebouwen van toen – Terug naar …
4 Hallo wereld Hoe vertel je dat aan de wereld? Communicatie – Praten zonder woorden – Verschillende talen en schriften
5 Uit de kunst Wat vertelt die kunst? Schilders en kunstenaars – Verhalen op het podium – Woordkunst
6 Natuur natuurlijk Hoe gaat dat in de natuur? Dierenstreken – Bijzonder groen – Weer en klimaat
7 Eten en weten Waarom eet je dat? Reclame – Eten in je lijf – Wereldkeuken
8 Wat een uitvinding! Hoe kom je erop? Machines en techniek – ‘Grote’ uitvindingen – Ontwerpen en experimenteren
Afsluiting Het Zoemfestival Hoe lees jij de wereld in? Trots als een pauw – Bewaren voor later – Het leesfestival

Als leerkracht heb jij de regie

Door de herkenbaarheid in de materialen, vaste routines en extra informatie in het dashboard krijg je als leerkracht snel inzicht in de structuur van de methode. Alles is aanwezig om flexibel en snel aan de slag te gaan. Als leerkracht bepaal jij de regie: in welke mate komt het aangeboden thema aan bod komt en welke routines zet je wanneer in?