Visie

Veilig leren lezen met Zoem en Mik

Elke leerling in leerjaar 1 hoort bij de club van Zoem

De ondeugende Mik wil heel graag leren lezen. Zoem helpt hem daarbij. Samen verkennen ze de wereld met prachtige fictie- en non-fictieteksten. Spelen met klanken, letters, woorden, teksten lezen en samen op ontdekkingstocht gaan: dat stimuleert en laat kinderen in het eerste leerjaar groeien!

 

Wat is het doel van de club van Zoem?

Leerlingen leren letters, leren ze lezen en spellen, maar gaan ook op ontdekking door de ankers. In elk anker proberen ze samen oplossingen te vinden voor prikkelende denkvragen die ze onderweg tegenkomen. De kinderen ervaren dat ze door te lezen kennis opdoen over de wereld, en dat je iets kan vinden van en voelen bij wat je leest. Met de club van Zoem verbreden ze hun horizon. Ze leren van én met elkaar en zetten samen stappen, ook fysiek tijdens de beweegmomenten met Mik.

Leesvaardigheid & leesmotivatie: een sterke combi

Het stap voor stap en geïntegreerd werken aan leesvaardigheid in een rijk netwerk van kennis, taal en woorden legt een stevige basis voor de leesmotivatie van kinderen. Dat wekt bij kinderen leeshonger op.

Leesvaardigheid: bewezen didiactiek

  • Automatiseerlijn: van alzijdig verkennen naar vloeiend lezen
  • Woordspecifieke kennis borgen
  • Werken met routines

Leesmotivatie: toepassen wat je geleerd hebt

  • Werken met ankers: verbinding tussen alle activiteiten
  • Prikkelende vragen nodigen uit tot lezen
  • Uitdagende teksten
  • Kennis verrijken: fictie- en non-fictieteksten
  • Interactief lezen: uniek concept samen lezen

Leerlingen leren lezen van én met elkaar

Vanuit één leergemeenschap zetten kinderen samen stappen. Ze leren van én met elkaar. Zo blijft de klasgroep samen.

  • Elke dag nieuwe kennis
  • Iedereen kan snuffelen en verdiepen op eigen niveau
  • Gezamenlijke instructie
  • Dagelijks beweegmoment met robot Mik
  • Aandacht voor toneellezen
eenleergemeenschap

Flexibiliteit: leerkracht heeft ruimte voor eigen regie

Als leerkracht maak je het verschil.

De Zoem–versie biedt de handvatten om in te spelen op de behoeften van de leerlingen. Als leerkracht heb jij de hoofdrol om jouw lessen te plannen.

  • Vrijheid in de organisatie van de methode
  • Routines vrij in te plannen op een dag
  • Ankers duren langer & meer herhaaldagen
  • Afwisseling in werkvormen
  • Toegankelijk instapklaar lesmateriaal
Veilig leren lezen, de handvatten om het verschil te maken.