De routine ‘De verhalensleutel’ start vanuit de ankerverhalen in het prentenboek. Verhalen bieden niet alleen veel spreek- en luisterkansen en een rijke woordenschat, verhalen stimuleren ook het verhaalbegrip en de oriëntatie op geschreven taal. Uit onderzoek blijkt dat dit van groot belang is voor latere vaardigheden, zoals begrijpend lezen.
In de routine ‘De verhalensleutel’ is het ankerverhaal het startpunt om het ankerthema uit te diepen, bijvoorbeeld het ankerverhaal ‘Blaadjes in de wind’ uit het anker Herfst. Het ankerverhaal is uiteraard sterk gekoppeld aan de probleemstelling in het anker, bijvoorbeeld ‘Wat gebeurt er allemaal in de natuur in de herfst en hoe kunnen we ervoor zorgen dat Loeloe de herfst ook buiten leuk vindt?’. Uit onderzoek blijkt dat dit belangrijk is voor het latere tekstbegrip. De routine geeft de kinderen inzicht in de structuur en de opbouw van het verhaal. Daarnaast worden ze gestimuleerd om te voorspellen wat er allemaal in het verhaal zal gebeuren.
Omdat verhalen verschillende effecten hebben – voor, tijdens en na het voorlezen – en ook tijd en ruimte vragen van een kind om te verwerken, is er gekozen voor het gefaseerd en herhaald voorlezen van het ankerverhaal:
Pre-teaching
|
Taalzwakke kinderen en kinderen met een beperktere achtergrondkennis krijgen een voorbereiding op het verhaal. Ze hebben zo een betere voorkennis als het verhaal gelezen wordt. |
Ankerverhaal belevend voorlezen
|
Rustig voorlezen met aandacht voor het sociaal-emotionele aspect. |
Ankerverhaal interactief voorlezen
|
Voorlezen met aandacht voor structuur en verbanden. Interactie kan op gang gebracht worden door vragen te stellen. |
Na het voorlezen ligt de nadruk niet op het beantwoorden van vragen, maar krijgen de kinderen de kans om verder te reflecteren over het verhaal, het verhaal na te vertellen of na te spelen. Zo raken de kinderen vertrouwd met de structuur van het verhaal. Het kopieerblad met de wie-wat-waar-picto’s kan ingezet worden, of het kopieerblad Stripverhaal waarbij de kinderen een tekening maken van het begin, midden en eind van het verhaal.
Bij Zwijsen proberen we de kwaliteit van onze leermethoden voortdurend naar een hoger niveau te tillen. En daar horen uiteraard tal van nieuwe ontwikkelingen, gratis materialen en interessante promoties bij. Laat hier je gegevens achter en blijf als eerste op de hoogte van al onze aanbiedingen!