In de activiteiten is er voldoende mogelijkheid voor eigen creativiteit. Je leerlingen krijgen open opdrachten met ruimte voor eigen inbreng. Ze verzinnen personages, brengen klanken samen, ontwerpen figuren, maken verhalen... Iedereen kan met zijn eigen mogelijkheden aan de slag. Door het aanbod ontdekken je leerlingen in welk domein ze sterk zijn en waar hun talent ligt. Ze werken vaak in groep, omdat ze heel veel van elkaar kunnen opsteken en elkaar kunnen inspireren.
Muzisch werken gebeurt met hoofd, hart en handen. De muzische grondhouding houdt in dat je gelooft in je eigen mogelijkheden, respectvol met elkaar omgaat, openstaat voor nieuwe ervaringen, geniet van het muzisch werken en speels en onbevangen kijkt naar de wereld om je heen. In elk thema staan twee aspecten van die muzische grondhouding centraal. Die worden concreet gemaakt in de activiteiten en worden op het einde van het thema geëvalueerd.
Alle activiteiten spelen in op de doelen van het eerste leerjaar. Er is zowel aandacht voor het beschouwen als het creëren. Indien je alle activiteiten doorheen het jaar inplant, werk je aan alle muzische doelen voor het eerste leerjaar, waarbij de doelenwijzer je ondersteunt. In muzisch werken zijn er meestal drie soorten doelstellingen.
Alle doelen voor het eerste leerjaar van de drie onderwijsnetten zijn samengebracht en vertaald in een 'ik kan'-formulering. Daardoor zijn de doelen begrijpelijk en transparant.
Leerlingen vinden het meestal fijn om actief muzisch te werken. Daarom ontwikkelde Zwijsen voor de verschillende domeinen een rijke waaier aan werkvormen. Het zijn prettige en toegankelijke activiteiten waarbij muzische beleving voorop staat. Via groepswerk, hoekenwerk, spelvormen en allerlei vernieuwende werkvormen nodig je de leerlingen uit om speels met de domeinen om te gaan.
Muzisch werken bevat zes domeinen waarin de leerlingen zich creatief kunnen uitdrukken. Aan elk van die domeinen wordt gewerkt doorheen de thema's. Het is uiteraard mogelijk om nog extra activiteiten te voorzien. Dat kunnen activiteiten zijn waar je als leerkracht sterk in bent, zoals extra liedjes, beeldende opdrachten, versjes of andere drama-activiteiten. De verschillende werkvormen in de diverse domeinen zorgen voor een boeiende variatie.
De verschillende domeinen komen bovendien geïntegreerd aan bod. Zo kun je bijvoorbeeld twee domeinen laten samensmelten in een activiteit, zoals muziek maken en er bewegingen bij verzinnen, een decor ontwerpen en erin dramatiseren... Ook kun je een muzisch domein gebruiken als inspiratie voor een ander domein, zoals een verhaal gebruiken als inspiratie voor dans of een gedicht muzikaal verwerken.
De visie van Muzisch de wereld rond komt duidelijk naar voor in de opbouw van het aanbod. Als leerkracht kun je bovendien een maximale ondersteuning verwachten. Meer weten?
Zo werkt hetBij Zwijsen proberen we de kwaliteit van onze leermethoden voortdurend naar een hoger niveau te tillen. En daar horen uiteraard tal van nieuwe ontwikkelingen, gratis materialen en interessante promoties bij. Laat hier je gegevens achter en blijf als eerste op de hoogte van al onze aanbiedingen!