Muzisch werken gebeurt met hoofd, hart en handen. De muzische grondhouding houdt in dat je gelooft in je eigen mogelijkheden, respectvol met elkaar omgaat, openstaat voor nieuwe ervaringen, geniet van het muzisch werken en speels en onbevangen kijkt naar de wereld om je heen. In elk thema staan twee aspecten van die muzische grondhouding centraal. Die worden concreet gemaakt in de activiteiten en worden op het einde van het thema geëvalueerd.
Alle activiteiten spelen in op de doelen van het eerste leerjaar. Er is zowel aandacht voor het beschouwen als het creëren. Indien je alle activiteiten doorheen het jaar inplant, werk je aan alle muzische doelen voor het eerste leerjaar, waarbij de doelenwijzer je ondersteunt. In muzisch werken zijn er meestal drie soorten doelstellingen.
Alle doelen voor het eerste leerjaar van de drie onderwijsnetten zijn samengebracht en vertaald in een 'ik kan'-formulering. Daardoor zijn de doelen begrijpelijk en transparant.
Leerlingen vinden het meestal fijn om actief muzisch te werken. Daarom ontwikkelde Zwijsen voor de verschillende domeinen een rijke waaier aan werkvormen. Het zijn prettige en toegankelijke activiteiten waarbij muzische beleving voorop staat. Via groepswerk, hoekenwerk, spelvormen en allerlei vernieuwende werkvormen nodig je de leerlingen uit om speels met de domeinen om te gaan.
Bij Zwijsen proberen we de kwaliteit van onze leermethoden voortdurend naar een hoger niveau te tillen. En daar horen uiteraard tal van nieuwe ontwikkelingen, gratis materialen en interessante promoties bij. Laat hier je gegevens achter en blijf als eerste op de hoogte van al onze aanbiedingen!