Visie

Het ontwikkelingsniveau van de kleuters

Doen Jules! onderscheidt zich van alle andere uitgaven rond creativiteit dankzij het denkontwikkelend aspect: MISC. Naast tal van creatieve suggesties gaat Doen Jules! ook dieper in op de denkontwikkeling van kleuters door het accent te leggen op 'focussen' en 'gedragsregulering'.

Beeldend spelen en creëren in 2 fasen

Beeldend spelen met kleuters betekent in de eerste plaats 'Exploreren en experimenteren'. Pas wanneer er voldoende geëxploreerd en geëxperimenteerd is, kunnen kleuters overgaan tot 'Knutselen en creëren'.

Fase 1: Exploreren en experimenteren

In de eerste fase daagt Doen Jules! kleuters uit om met al hun zintuigen te 'exploreren en experimenteren'. Ze gaan aan de slag met materialen en technieken, waarbij het ontdekken van kleuren en geuren, voelen en handelen voorop staat.

De doedoos bevat uitgeschreven activiteiten in de vorm van fiches met allerlei leuke ideeën gerangschikt volgens materiaalgebruik, techniek of onderwerp. Jules stimuleert en motiveert je kleuters door suggesties te geven en vragen te stellen.

De gedragsregulering kun je begeleiden door samen met je kleuters het nodige materiaal bij elkaar te zoeken en te bespreken, door te verwoorden wat ze eerst en wat ze later moeten doen en door terug te blikken op hoe ze te werk zijn gegaan.

Fase 2: Knutselen en creëren

In de tweede fase moedigen we kleuters aan in zowel grof- als fijnmotorische activiteiten. Ze gaan daarbij meer procesgericht te werk. Elke kleuter maakt zijn eigen versie van het kunstwerk. Wat denk je er bijvoorbeeld van om samen met jouw kleuters een reuzenJules te maken? Een Jules zo groot als de juf of meester? Tijdens de knutselactiviteiten draagt Jules een schortje, net zoals zijn knutselende kleutervriendjes.

Ga verder naar 'Zo werkt het'

De visie van Doen Jules! komt duidelijk naar voor in de opbouw van het aanbod. Meer weten?

Zo werkt het