Zo werkt het

Procesmatige aanpak

In elke activiteit neem je de leerlingen mee in een muzisch proces en is het product het gevolg van dat proces. Het lesmodel bestaat meestal uit drie fasen: een instap met een korte opwarming, een kern waarin de leerlingen kunnen experimenteren en een grotere opdracht waarin ze kunnen vormgeven. Op het einde volgt een presentatie en een korte reflectie. Leerlingen krijgen eerst de kans krijgen om te onderzoeken en uit te proberen, vooraleer ze een product(ie) realiseren.

Drie soorten activiteiten

Evaluatie

Als evaluatie kun je werken met een klasportfolio, een map waarin per thema de muzische activiteiten worden samengebracht. Op elke bladzijde plak je actiefoto's van de klas tijdens de activiteit. Je kunt er indrukken en/of uitspraken van leerlingen aan toevoegen. Op het einde van het thema bekijken jullie alle foto's en vertellen de kinderen over hun ervaringen. Daarna vullen ze een zelfevaluatie in. De leerkracht kan die zelf ook aanvullen met feedback voor de leerling. Zo schep je een beeld van de muzische beleving in de klas en staan de leerlingen (en de leerkracht) stil bij het muzisch proces.