Visie

Een vertrouwd gevoel

Met Veilig de wereld rond maak je jouw lessen wereldoriëntatie zowel aantrekkelijk als efficiënt. Dat garandeert niet enkel leerplezier en leerresultaat voor je leerlingen, maar ook lesgeefplezier voor jou als leerkracht! In Veilig de wereld rond vertrek je vanuit een betekenisvolle context om je lessen op te bouwen. Op die manier creëer je een uitdagende en gestructureerde leeromgeving die ervoor zorgt dat je WO-lessen tot leven komen. En dat is erg belangrijk, want jong geleerd, is oud gedaan! Kinderen die op jonge leeftijd in contact komen met de wereld, natuur, techniek… zullen die interessevelden gemakkelijker verder ontwikkelen op latere leeftijd.

Een veilige basis

Veilig de wereld rond integreert de verschillende domeinen van wereldoriëntatie: tijd, natuur, mens, maatschappij, techniek en ruimte

domeinen-wo.jpg

Op die manier biedt Veilig de wereld rond een betrouwbare en zekere basis voor een wereldoriënterende leerlijn in het lager onderwijs. Bij de ontwikkeling van Veilig de wereld rond werd bovendien rekening gehouden met de leerlijn rond technische geletterdheid bij jonge kinderen.

Doelstellingen

Bij de ontwikkeling van Veilig de wereld rond werd rekening gehouden met de evoluties in het WO-onderwijs. Dat vertaalt zich onder meer in doelstellingen als:

  • het ontwikkelen van technische geletterdheid bij kinderen
  • het verwerven van inzicht in gezondheidseducatie
  • milieubewustzijn creëren
  • elementen van veilige verkeersopvoeding aanbrengen

 

Het aanbod van Veilig de wereld rond is gespreid over twaalf thema’s en evenwichtig verdeeld over de verschillende domeinen van wereldoriëntatie (tijd, natuur, mens, maatschappij, techniek en ruimte). Op die manier biedt Veilig de wereld rond een betrouwbare basis voor een doorlopende, wereldoriënterende leerlijn. In het 2de tot het 6de leerjaar kun je hier veilig op verder werken.

Doen, ervaren, proeven, zien, uitproberen...

Leren door te doen én leren door te ervaren, dat is de kracht van Veilig de wereld rond. De methode leunt dicht aan bij de belevingswereld van jonge kinderenVeilig de wereld rond heeft bijzondere aandacht voor activiteiten en werkvormen die erop gericht zijn om actief aan de slag te gaan, om te leren door te doen en om te onderzoeken en te ervaren.

Bij hoekenwerk werken de kinderen in groepjes samen, met het hoekenboek als ondersteuning. Alle activiteiten zijn verrassend, leerzaam en haalbaar, en dat maakt Veilig de wereld rond heel bijzonder. De rol van het werkboekje wordt in het leerproces daarom beperkt tot een afsluitend synthesemoment. Het is dus geen papieren WO.