Tijdens de lessen schrijven van blok 2 schrijven de leerlingen een weettekst of een verhaal over een zelfgekozen dier. Alle teksten worden nadien gebundeld in een klasboek over dieren. De leerlingen werken zo aan een concreet einddoel.
In de eerste schrijfles bereiden de leerlingen het schrijven voor. Ze kiezen een onderwerp, verzamelen informatie en ordenen hun ideeën (in een woordweb). Ze werken daarvoor in duo’s of in groep.
Didactische sleutel |
Hoe toegepast? |
Transfer |
De leerlingen oefenen hun begrijpend-leesvaardigheden ook tijdens de andere taaldomeinen. Doordat ze zelf een tekst schrijven over wat ze gelezen hebben, wordt hun leesbegrip en tekstverwerking bovendien bevorderd. |
Strategie-instructie |
Om informatie voor de weettekst te verzamelen, moeten de leerlingen de aangeleerde strategieën voor begrijpend lezen toepassen:
|
Functionaliteit |
De leerlingen werken aan een concreet einddoel:
|
Interactie |
Om informatie te verzamelen werken de leerlingen in groepen van 4. Ze zijn daardoor voortdurend in interactie met elkaar. De leerkracht vindt in de handleiding concrete handvatten om de leerlingen daarbij te ondersteunen. |
Leesmotivatie |
Motivatie komt automatisch tot stand door toepassing van de andere sleutels. |
Bij Zwijsen proberen we de kwaliteit van onze leermethoden voortdurend naar een hoger niveau te tillen. En daar horen uiteraard tal van nieuwe ontwikkelingen, gratis materialen en interessante promoties bij. Laat hier je gegevens achter en blijf als eerste op de hoogte van al onze aanbiedingen!