Tijdens de lessen spreken/luisteren van blok 2 geven de leerlingen een presentatie met behulp van een afbeelding. Ze werken in groep rond een zelfgekozen onderwerp (een stappenplan binnen het thema natuur).
Bijvoorbeeld:
Didactische sleutel |
Hoe toegepast? |
Transfer |
De leerlingen oefenen hun begrijpend-leesvaardigheden ook tijdens de andere taaldomeinen. Doordat ze zelf presenteren wat ze gelezen hebben, wordt hun leesbegrip en tekstverwerking bovendien bevorderd. |
Strategie-instructie |
Om informatie voor de weettekst te verzamelen, moeten de leerlingen de aangeleerde strategieën voor begrijpend lezen toepassen:
|
Functionaliteit |
De leerlingen werken aan een concreet einddoel: in groep een presentatie geven over een zelfgekozen dier. Ze mogen het onderwerp van hun tekst zelf bepalen (aansluiting bij hun interesse). Het onderwerp van de presentatie (een stappenplan) motiveert hen om aandachtig te zijn voor details: een stap overslaan bij het timmeren van een vogelhuisje kan immers grote gevolgen hebben … |
Interactie |
De leerlingen werken in heterogene groepen van 2 tot 4 leerlingen. Ze zijn daardoor voortdurend in interactie met elkaar. De leerkracht vindt in de handleiding concrete handvatten om de leerlingen daarbij te ondersteunen. |
Leesmotivatie |
Motivatie komt automatisch tot stand door toepassing van de andere sleutels. |
Bij Zwijsen proberen we de kwaliteit van onze leermethoden voortdurend naar een hoger niveau te tillen. En daar horen uiteraard tal van nieuwe ontwikkelingen, gratis materialen en interessante promoties bij. Laat hier je gegevens achter en blijf als eerste op de hoogte van al onze aanbiedingen!